Platformy cyfrowe schodzą w cień telewizji online
19 lutego 2019
Stało się – rynek przynosi pierwsze, naprawdę namacalne dowody na to, że internetowa telewizja wypiera standardową, i to w wersji premium. Odczuwają to platformy cyfrowe. Po tym, jak jesienią 2018 r. ceniony w Niemczech Canal+ został pod względem popularności pokonany przez Netflix, podobny proces widoczny jest w Francji.
Według danych podanych przez dziennik „Le Figaro” na początku roku – pierwszy raz w historii – Netflix w tym kraju miał więcej subskrybentów niż platforma cyfrowa Canal+. A trzeba wziąć tu pod uwagę jeszcze jeden aspekt. To popularność platformy C+ we Francji to całkowicie inny poziom niż rozpoznawalność tej marki – i tak spora – w Polsce. Trend jest widoczny wyraźnie. Widzowie stopniowo traktują kablówki i platformy cyfrowe jako rozrywkę drugoplanową. Może ona co najwyżej stanowić dodatek do kluczowego medium – streamingu.
Netflix we Francji potrzebował ledwie pięciu lat, by osiągnąć pułap popularności, na który Canal+ pracował kilka razy dłużej. Ma dziś ok. 5 mln klientów. Spółka konsekwentnie unika podawania oficjalnych danych. Jednak o takich wynikach popularności mówiono nieoficjalnie podczas spotkania przedstawicieli Netflixa z urzędnikami wysokiego szczebla.
Netflix rośnie, C+ się kurczy
Warto spojrzeć na zmieniające się proporcje między telewizją internetową a tradycyjną w kontekście dynamiki spadku popularności platformy Canal+. Przyjmując, że ma on – jako platforma – 4,7 mln odbiorców, problemem nie jest sam spadek w ciągu pół roku 0,2 mln klientów. Nie wynika to bowiem z ich zniechęcenia do marki; tradycyjny wymiar telewizji po prostu nie jest w stanie sprostać wyzwaniom ze strony Netfliksa jako medium dającego więcej możliwości i w dowolnym czasie. A, jak zauważa „Le Figaro”, czas spędzany na Netfliksie w przypadku Francuzów jest jeszcze stosunkowo niewielki – kilkukrotnie mniejszy od tego, jaki zauważalny jest na rynku amerykańskim. Im bardziej platforma angażować będzie się we własne produkcje – przede wszystkim lokalne, związane z krajowym rynkiem, tym bardziej przepaść będzie rosła.
Francja idzie śladem Niemiec
Taki trend zauważalny jest w innym kraju Europy Zachodniej. W Niemczech Netflix ma ponad 5 mln subskrybentów – nieoficjalnie, bo te dane przytaczane są przez firmy badawcze rynek operatorów telewizyjnych. Podobnie jak we Francji, Niemcy są krajem, gdzie czas typowych operatorów i platform się kończy. Nawet wielcy gracze – chociażby krajowa mutacja Sky – ma już mniej odbiorców niż Netflix.
Kiedy Netflix zdominuje rynek polski?
Właśnie – pytanie nie dotyczy tego, czy w ogóle tak się stanie, ale kiedy. Polska nie będzie wyspą na europejskim rynku, który przechodzi transformację od telewizji w standardowym wymiarze do rozwiązań telewizyjnych i popularnych rozwiązań OTT. Największa platforma, Cyfrowy Polsat, w 2018 miał ok. 5,1 mln abonentów. NC+, choć według danych z lutego dotyczących całego roku 2018 może pochwalić się dynamiką wzrostu, to grono niespełna 2,2 klientów. Tymczasem Netflix – działając nad Wisłą od ledwie 2016 r.! – ma w Polsce już teraz 1,7 mln subskrybentów, co jest wynikiem imponującym. Na dodatek, jak pokazują analizy IRCenter.com, ma wyższy odsetek klientów zadowolonych z oferty i obsługi niż np. Cyfrowy Polsat.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Najnowsze artykuły
Internet do domu dla każdego. Orange obejmie nim 155 tys. domów
Orange Polska wybuduje sieci szerokopasmowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy W ramach naborów…
Ależ przyspieszenie! Internet 5G w Polsce pędzi coraz bardziej
Tempo rozwoju technologii 5G w Polsce znacząco przyspieszyło, szczególnie po niedawnym wdrożeniu nadajników działających na częstotliwości 3,6 GHz.
Jak zbudować domową sieć mesh? Nie jest to tak trudne, jak się wydaje
Zbudowanie domowej sieci mesh, choć wydaje się procesem złożonym, w rzeczywistości można je zrealizować systematycznie i efektywnie, podążając…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!