Recenzje

OTT – dziś wizja, a wkrótce usługa, która zmieni rynek

OTT Play T-mobile Telewizja telewizja OTT telewizja przez internet usługa OTT

Usługa OTT sprawia, że promocyjne hasła operatorów kablówek – mówiące o telewizji w każdym domu – nabierają realnych kształtów. Format TV przez sieć w praktyce wyklucza jakiekolwiek ograniczenia. Na czym polega oferta OTT, która – jak wieszczą eksperci rynku zachodniego – w ciągu kilku lat zmieni branżę multimediów?

OTT, z ang. over-the-top to format, w którym operator sygnału oferuje subskrypcję kanałów dostępnych przez internet. Wystarczy więc być podłączonym do sieci, by móc korzystać z zasobów – niezależnie od lokalizacji czy podłączenia do sieci danej firmy. W praktyce oznacza więc niezależność: związek – w postaci umowy – z danym operatorem sprawia, że klient ma dostęp do sygnału niezależnie od tego gdzie jest. W pełni wystarczyć powinien mu dostęp do internetu.

Swoboda, wolność i wygoda

OTT, dzięki swojej swobodzie i niezależności, kusi – zarówno operatorów kablówek jak i sieci telefonii komórkowej. W rozwój projektu zaangażowała się spółka Multimedia Polska. We wrześniu ub. roku uruchomienie własnej telewizji – poprzez serwis OTT w pakiecie z internetem – zapowiedział Play. W praktyce, z pojęciem OTT spotkało się jednak niewielu Polaków. Według analiz Urzędu Komunikacji Elektronicznej, jedynie 11 proc. osób miało okazję poznać sam format usług – przy czym większość kojarzy je z komunikacją czy aplikacjami.

Jeśli jednak przybliżyć OTT w kontekście telewizyjnym przez pryzmat sieci Netflix, wyniki byłyby inne. POpularny serwis jest przykładem over-the-top w wymiarze tv – dostarcza treści przez internet bez udziału pośredniczącego operatora.

OTT nieznane, ale z wielką przyszłością

Teoretycznie raport UKE jest – przynajmniej w polskim kontekście – bezlitosny. Według badań, aż 44 proc. osób deklaruje, że w przyszłości nie ma zamiaru korzystać z usług OTT. Tylko 7 proc. przyznaje, że rozważyłoby zamianę dotychczasowych usług telewizyjnych na rozwiązanie wideo OTT. Przed takim rozwiązaniem w przyszłości trudno jednak będzie uciec – telewizja w dotychczasowym kształcie straci swój sens. Rynek zdominują kanały tematyczne bezpośrednio dostarczane przez twórców.

Jak ma to wyglądać? Przykładem jest polityka UEFA – związku zarządzającego europejską piłką nożną. W tym roku ma uruchomić własną platformę OTT, co uznaje wprost za rewolucję. Choć początkowo – bo zapewne nie w trybie stałym – OTT będzie dostępne wyłącznie poza Europą i Stanami Zjednoczonymi, pozwoli poszerzyć zasięg oferty i jednocześnie ominąć pośredników. Dla twórcy i dostarczyciela wartościowych treści, a do takich należy europejski futbol, to sytuacja win-win: tak czy inaczej dzięki nowej technologii zwycięży.

I podobnie na potencjał telewizji OTT patrzą inni gracze, którzy są w stanie zaproponować klientom coś, co przyciągnie uwagę. A potencjał contentowy mają wszyscy: zarówno kablówki jak i operatorzy komórkowi po firmy branżowe. W efekcie, wszystko może stać się wkrótce telewizją – choć w nowym tego słowa znaczeniu.

Telewizja przez internet, ale w nowym wydaniu

Przykładem wdrożenia może być polityka Play. Oparta na sieci Wi-Fi lub własnej sieci mobilnej i przy nielimitowanym poziomie Gb. W ten sposób Play, tworząc telewizję internetową, skusić może ofertą programową, ale i brakiem problemów logistycznych. Dostęp do telewizji zapewni bez podłączania, okablowania czy montażu anteny. Odrębną kwestią pozostaje jedynie to, jakie treści będzie mógł zaoferować – to niezbędna okazuje się współpraca z twórcami czy stacjami.
Opcja Play Now połączy kanały naziemne oraz serwisy VOD od Netflix po HBO GO.

Warto spojrzeć na tę ofertę nie tylko przez pryzmat oferty, ale i swobody obsługi. Play Now wyróżniać się ma na rynku przyjaznym dekoderem przystosowanym np. do sterowania za pomocą komend głosowych. Dodatkowe powiązanie z aplikacją na Androida da klientowi poczucie z jednej strony innowacyjności, a z drugiej – zaskakującej prosty obsługi. A wszystko to – jak zapewnia Play Communications – bez długoterminowych umów i na podstawie rozliczeń miesięcznych możliwych do rozwiązania w każdej chwili. W takim samym kierunku ma iść oferta T-Mobile uznawana przez tę markę, za obecny priorytet wizerunkowy.

Kto wygra rynek OTT?

Telewizja internetowa oparta na mobilnych łączach w niedalekiej przyszłości wyprze standardowe kablówki. Dekodery sprawią, że operatorzy komórkowi przekształcą się w kompleksowych dostarczycieli wysokiej jakości sygnału. Jednak szczególnie duże pole rozwojowe mają przed sobą marki dysponujące towarem mocnym, niestandardowym, pożądanym, a do tej pory oferowanym wyłącznie przez quasi pośredników. Polityka UEFA pociągnie za sobą kolejnych graczy – nie tylko z branży sportowej.

Kiedy w 2017 r. na branżowej konferencji OTT mówiono, że w 2022 nikt o over-the-top już mówił nie będzie, nie zabrzmiało to złowieszczo. Nie chodziło bowiem o to, że projekt i jego wizje przeminą. Wręcz przeciwnie: w ciągu najbliższych kilku lat OTT stanie się standardem, na który ludzkość przestanie zwracać uwagę – będzie czymś tak naturalnym jak dzisiejsza telewizja kablowa.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
3 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Najnowsze artykuły

orange mapa

Internet do domu dla każdego. Orange obejmie nim 155 tys. domów

Orange Polska wybuduje sieci szerokopasmowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy W ramach naborów…

internet 5G w Plus

Ależ przyspieszenie! Internet 5G w Polsce pędzi coraz bardziej

Tempo rozwoju technologii 5G w Polsce znacząco przyspieszyło, szczególnie po niedawnym wdrożeniu nadajników działających na częstotliwości 3,6 GHz.

mesh internet

Jak zbudować domową sieć mesh? Nie jest to tak trudne, jak się wydaje

Zbudowanie domowej sieci mesh, choć wydaje się procesem złożonym, w rzeczywistości można je zrealizować systematycznie i efektywnie, podążając…

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska