Kosztowne kary dla Cyfrowego Polsatu za Euro 2016
4 stycznia 2020

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat prawie 35 mln zł kary za – jak to określa – “praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów”. Na czym polegały, według urzędników, grzechy Polsatu jako operatora telewizyjnego? 34,9 mln zł to kara za utrudnianie dostępu do kanałów, na których transmitowano rozgrywki Euro 2016.
Mechanizm nakreślony przez UOKiK był następujący: Cyfrowy Polsat utrudniał dostęp na swojej platformie do dwóch kanałów TV – ZDF i Das Erste. Usunął je z listy oferowanej abonentom. Mogło to wzbudzić emocje, bo obydwa programy zapewniały transmisje z piłkarskich Euro 2016. Równocześnie oferta Cyfrowego Polsatu zapewniała relacje ze spotkań w ramach własnych kanałów – ale w opcji premium – lub poprzez internet i serwis Ipla. W obu przypadkach dostęp do Euro 2016 wiązał się więc z opłatą.
Skąd tak wysokie kary dla Cyfrowego Polsatu?
Konsumenci skarżący się na Cyfrowy Polsat do UOKiK wskazywali że po wprowadzeniu numerów odpowiadających ZDF i Das Erste, dekoder automatycznie przenosił ich na inny kanał TV. W efekcie oferta telewizyjna tego operatora była zmieniona w sposób – jak uznaje UOKiK – niezapowiedziany, bez informacji ze strony operatora.
Nie zmienia tego fakt, że Cyfrowy Polsat – jak podkreśla – nie gwarantował dostępu do tych kanałów w ramach umowy na telewizję. Urzędnicy nałożyli kary dla Cyfrowego Polsatu mimo, że operator bronił się zapisami własnego regulaminu. A ten pod względem precyzji informacji wskazuje wyraźnie, że ewentualne zmiany w ofercie programów nieujętych w ramach umowy nie wymagają żadnych powiadomień. Można się więc spodziewać, że Cyfrowy Polsat będzie odwoływał się od decyzji UOKiK do sądu.
Formalnie na kwotę prawie 35 mln składają się dwie kary – 20 068 112 zł i 14 850 403 zł.
Cyfrowy Polsat kontra UOKiK
Nie jest to pierwszy przypadek kary dla Cyfrowego Polsatu. Latem 2017 r. urząd nałożył 40 mln zł za nieuczciwe reklamy tego dostawcy telewizji i internetu oraz innej spółki, Polkomtelu. Dotyczyły one oferty smartDOM i Power LTE. Według UOKiK wprowadzały w błąd odbiorców.
Głośna była też kara z maja 2019 r. Wtedy UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat kary za działania ze strony operatora sieci telekomunikacyjnej Plus. Marka należąca do Polkomtelu – a więc będąca własnością grupy – dostała karę w wysokości prawie 40 mln zł. UOKiK uznał wtedy, że operator bezprawnie pobierał opłaty od klientów za usługi telekomunikacyjne, na które nie wyrażali oni zgody. Były to dodatkowe aktywności takie jak “Czasoumilacz” czy “Granie na czekanie”.


Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Najnowsze artykuły

Jak użyć funkcji Wi-Fi Direct w smartfonie i udostępnić internet?
Funkcja Wi-Fi Direct jest użyteczna i o wiele bardziej skuteczna niż łączenie się za pomocą technologii bluetooth. Włączyć…

Jak założyć szkło hartowane na telefon i dlaczego warto to zrobić?
Wyświetlacz jest najbardziej delikatnym elementem smartfona. Stosunkowo łatwo go uszkodzić. Wystarczy jedno uderzenie, by narazić…

Jak przez internet można kupić bilet na pociąg PKP lub innej sieci?
Internet sprawił, że zakup biletu na pociąg online stał się banalnie prosty. Jak to zrobić? Bilet PKP…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!