Operatorzy dadzą Ci streszczenie umowy przed zawarciem
29 grudnia 2019
Streszczenie umowy przekazywane klientowi przed podpisaniem to bardzo ciekawy pomysł, jaki wdraża Komisja Europejska. Za rok, od 21 grudnia 2020 r. zamawiając usługi telekomunikacyjne, przeciętny Kowalski – w przypadku Polski – otrzyma nie tylko dziesiątki kartek z samą umową, ale i wyciąg najważniejszych ustaleń.
Wprowadzenie zmian jest już przesądzone. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie, które reguluje jak ma wyglądać streszczenie umowy – wzór takiego dokumentu, bez którego wkrótce dostawcy internetu czy telefonii nie będą mogli rozpocząć relacji z klientem. Rozwiązanie będzie obligatoryjne. Streszczenie umowy z operatorem zawierać będzie kluczowe warunki umowy. Do nich zaliczają się m.in.:
- ceny usług telekomunikacyjnych – internetu stacjonarnego czy mobilnego lub telefonii
- zakres usług wraz z detalami – np. udostępnieniem sprzętu w postaci modemu
- prędkość zapewnianego internetu.
Streszczenia umów zawierać będą również:
- wszystkie dane kontaktowe dostawcy usług telekomunikacyjnych
- opis usługi – podany w wersji bardzo skróconej
- czas trwania umowy
- sposób odnowienia oraz tego, jak rozwiązać umowę z operatorem.
Jak będzie wyglądać streszczenie umowy z operatorem?
Swoiste podsumowanie – również pod tą nazwą funkcjonuje ono w założeniach Komisji Europejskiej – będzie wyjątkowo minimalistyczne. W przypadku pojedynczej usługi ograniczy się do jednego arkusza dokumentu. Będzie to więc wyjątkowa zmiana wobec dziesiątek zapisów niewielkim drukiem, które dziś bywają standardem w przypadku umów zapewnianych przez dostawców.
Komisja Europejska zakłada, że pakiety usług telekomunikacyjnych – np. internet z telewizją i telefonią – będą rozbudowane do maksymalnie trzech stron. Operatorzy muszą zapewnić precyzyjnie porównanie ofert oraz dostarczyć konsumentowi taki wyciąg zanim dojdzie do zawarcia umowy.
Podsumowanie umowy – wsparcie dla konsumentów
Streszczenia umów z operatorami mają zapewnić szybkie i sprawne porównanie ofert na internet lub telefonię – lub ich pakiety – przed wyborem dostawcy i zawarciem umowy. Co ważne, firmy telekomunikacyjne będą musiały zapewnić taki wyciąg informacyjny w wersji oczekiwanej przez odbiorcę – elektronicznej lub papierowej.
Efektem będzie – jak określa Thierry Barton, komisarz ds. rynku wewnętrznego – “jasne porównanie informacji o każdej usłudze i umowie”. W efekcie – w pełni świadomy wybór.
Wsparcie przy wyborze dostawcy zapewnia również porównywarka Pan Wybierak. Wystarczy kontakt online – poprzez formularz lub inny format elektroniczny – lub telefoniczny, by nasi specjaliści sprawdzili jaka oferta jest obecnie najkorzystniejsza w danej lokalizacji. Usługi zapewniane przez Pana Wybieraka są w pełni bezpłatne.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
Zmiana dostawcy internetu? Nowego operatora chce coraz więcej Polaków
Jak będzie wyglądać streszczenie…
Najnowsze artykuły
Nawet 23 dodatkowe kanały w Polsat Box bez opłat. Co zrobić, by je mieć?
Jak będzie wyglądać streszczenie…
Internet lub TV od Vectra? Na święta operator uruchomił świetną promocję
Jak będzie wyglądać streszczenie…
L.O.L. Surprise – jak sprawić, by zabawa lalkami stała się jeszcze bardziej ekscytująca?
Jak będzie wyglądać streszczenie…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!