Aktualności

Potężna kara dla UPC za podwyżki cen i zmiany kanałów

ceny telewizji telewizja kablowa Upc telewizja Upc UOKiK Upc

33 mln zł grzywny – to kara dla UPC za zmiany cen oraz zestawień kanałów. Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oznacza zwroty dla klientów UPC.

Ponad 30 mln zł kary dla największego polskiego operatora kablowego musi robić wrażenie. Zdaniem UOKiK, UPC oferując telewizję kablową podnosił stawki abonamentu bez uzasadnienia. Urząd zakwestionował również kwestię pobierania opłat za wizyty techniczne oraz jednostronne zmiany kanałów oferowanych w ramach pakietów TV.

Skąd cały problem, który kończą surowe kary dla UPC? Według UOKiK urzędnicy otrzymywali skargi na działania operatora kablowego – szczególnie związane z brakiem zgód na wyłączanie poszczególnych kanałów. Kontrowersje dotyczyły też podnoszenia opłat za telewizję.
Jak zauważa urząd, UPC Polska miał gwarantować tylko samą liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce. Nie były to zaś konkretne programy przedstawiane w zestawieniu. Dodatkowo, według UOKiK, operator kablowy zastrzegał sobie w umowach prawo do zmian – jednostronnego, bez konsultacji. Mógł je również usuwać w trakcie umowy.

Zobacz: ceny kablówki się zmienią – to efekt planów Cyfrowego Polsatu

To wzbudziło emocje wśród klientów UPC. Operator bronił się zastrzegając, że wyłączenie określonych kanałów nie jest samą zmianą umowy. Z tą linią nie zgodził się UOKiK.

Podwyżki w UPC nie miały uzasadnienia

uokik upc
Urzędnicy nie mieli dla UPC litości. To wyjątkowo wysoka kara, która – o czym warto pamiętać – nie jest prawomocna.

Inną kością niezgody pomiędzy stronami była kwestia podwyżek cen. UPC Polska zastrzegł sobie w umowie prawo do jednorazowego podniesienia w roku opłaty za abonament od 5 do 8 zł. Jednocześnie nie informował o tym, jakie są przyczyny podwyżki cen za jego usługi telewizyjne. Zmiany cenników według UOKiK nie miały uzasadnienia.

Wątpliwości ze strony klientów dotyczyły też m.in. sensowności wizyt technika i opłat w wysokości kilkudzisięciu złotych. Według UOKiK, firma UPC podawała zbyt ogólne powody wypowiedzenia umowy lub jej nie zawarcia. Jak podaje urząd, UPC informował, że robi to z “ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych lub ekonomicznych”. W ten sposób, w świetle UOKiK, klienci nie wiedzieli dlaczego nie mogą korzystać z określonych usług firmy.

UPC z perspektywy UOKiK

Jak kary dla UPC postrzegają urzędnicy? UOKiK w swoim serwisie informuje:

“Prezes UOKiK uznał za niedozwolone klauzule, które dotyczyły następujących zagadnień:

  • UPC Polska gwarantował tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. Wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. Potem je im wyłączano.
  • UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn wymienionych w regulaminie lub umowie.
  • Wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów. UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn.
  • Arbitralne decydowanie o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona. Wtedy UPC obciążał konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji.
  • Zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak. Np. UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. Tym samym klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC.”

Wysoka kara dla UPC Polska

W sumie prezes UOKiK nałożył na UPC karę sięgającą 32,86 mln zł. Firma otrzymała też nakaz:

  • informacji klientów o tej decyzji
  • zwroty opłat za podwyżki abonamentów
  • zwroty opłat za nieuzasadnione wizyty techniczne
  • przywrócenie tych kanałów, które zostały usunięte – o ile nadal obejmuje je oferta UPC Polska.

Należy pamiętać, że decyzja nie jest prawomocna, więc firma może odwołać się do sądu. Kara dla UPC może budzić różne wątpliwości formalne ze strony klientów – wyjaśniają je urzędnicy UOKiK. Infolinia dostępna jest pod numerem telefonów: 801 440 220 lub 22 290 89 16 .

Pozycja UPC w Polsce

UPC to najpopularniejszy operator kablówki w Polsce. W sumie na ponad 1,4 mln klientów. Świadczy im ponad 3 mln usług. Oprócz telewizji kablowej to również dostęp do internetu oraz telefonii komórkowej. W tym przypadku ściśle współpracuje z siecią Play.

oferty porownanie telewizja

Ocena

Podziel się:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Najnowsze artykuły

Internet 1 Gb/s w Bydgoszczy – nowa propozycja od UPC

Internet 1 Gb/s w Bydgoszczy to nowy magnes dla klientów ze strony UPC. Operator – jak określa…

WiFi Calling w Orange jest coraz bardziej popularne

Internet doskonale sprawdza się jako formuła rozmów przez telefon. Pokazuje to projekt WiFi Calling w Orange.

Serwis internetowy Netii przeszedł metamorfozę

Odwiedzasz serwis internetowy Netii? Możesz się zdziwić. Netia uruchomiła zupełnie nową stronę internetową dla klientów indywidualnych.

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Porównywarka godna polecenia! Zbiera wszystkie oferty i pomaga wybrać tę najlepszą i to bez żadnych dodatkowych opłat. Skorzystałam i jestem bardzo zadowolona! Wybrałam najlepszą ofertę dla siebie.

Izabela z Gdańska

Mówią o nas