Porady

Internet zwalnia? 6 porad na problemy z siecią

dostawcy Internetu szybkość internetu

Internet zwalnia, przerywa, działa niestabilnie lub zupełnie nie ładuje stron – zastanawiasz się, co zrobić? Zanim zadzwonisz do operatora zastanów się, czy to wina sprzętu, dostawcy internetu, czy może jeszcze innych czynników.

Problemy z internetem mogą doprowadzić do irytacji – zarówno wtedy, gdy sieć wykorzystujesz do gry online jak i w sytuacji, gdy jest niezbędna do pracy. Co zrobić w sytuacji, gdy internet zwalnia lub nie działa tak, jak tego oczekujesz – np. porównując do szybkości standardowej?

Po pierwsze: zachowaj spokój – może internet zwalnia bez poważniejszej przyczyny

Z pewnością każdy chociaż raz miał sytuację, że strony nagle przestały się ładować, film oglądany przez internet zaciął się w połowie lub wiadomość email nie mogła opuścić skrzynki nadawczej. Złośliwość rzeczy martwych – zwykle takie sytuacje zdarzają się wtedy, gdy najbardziej potrzebne jest szybkie i sprawne łącze internetowe. Nerwy to zły doradca; telefon wykonywany od razu do dostawcy internetu nie będzie dobrym pomysłem. Nieprzypadkowo operatorzy internetu podkreślają, by przed alarmem sprawdzić np. wszystkie przyłącza.

Po drugie: sprawdź router – czy wszystkie diody palą się prawidłowo?

Zanim w irytacji chwycisz za telefon, sprawdź najpierw wszystkie szczegóły techniczne. Obecne urządzenia przekazywane przez kablówki czy dostawców internetu to bardzo intuicyjne – a zarazem kompleksowe – urządzenia. Jeśli internet zwalnia, sprawdź np.:

  • czy router zapewniający internet jest prawidłowo włączony,
  • stan wtyczek – czy są właściwie i żadna np. się nie poluzowała,
  • czy diody na routerze prezentują stan taki jak zwykle?

Nie widać żadnych niepokojących objawów, a internet zwalnia niezależnie od wszystkiego? Podstawowym rozwiązaniem powinien być po prostu reset – restart urządzenia. Wyłączenie i włączenie urządzenia, poprzedzone np. wyjęciem jego gniazda zasilania sprawi, że router od nowa zaloguje się do sieci. W wielu przypadkach pozwala to rozwiązać problemy. Urządzenia do transmisji internetu już na etapie projektowania tworzone są tak, by były jak najprostsze z punktu widzenia użytkownika. Dotyczy to właśnie uzyskiwania prawidłowych ustawień.

Po trzecie: sprawdź, jakie połączenie widać na ekranie komputera

wtyczki internet stacjonarny
Wiele problemów z internetem to efekt np. poluzowanych przyłączy okablowania

Większość urządzeń intuicyjnie łączy się z siecią internetową. Oczywiście podczas pierwszego logowania musimy wpisać hasło, ale przyjmujemy, że to już za nami. Czasami jednak warto sprawdzić w prawym dolnym rogu ekranu czy charakterystyczne fale symbolizujące siłę zasięgu świecą się jak zwykle. Inny widok zapewni internet stacjonarny dostarczany przez kabel. Niezależnie od sposobu dostępu do sieci, ikona na pulpicie powinna być pozbawiona czegokolwiek, co alarmowałoby o problemach czy spadku jakości. Jeśli jest inaczej – rozłącz i połącz internet od nowa.

Po czwarte: weź pod uwagę przerwy w dostawie i problemy techniczne

Choć dostawcy internetu na bieżąco informują użytkowników o ewentualnych problemach, rzadko sprawdzamy np. ich profile w mediach społecznościowych czy strony internetowe. Tymczasem przerwy w dostawie internetu – czy prace konserwacyjne skutkujące spadkami szybkości – to nic nadzwyczajnego. Nawet największe firmy zapewniające internet muszą przeprowadzić modernizacje lub sporadycznie zderzyć się z rzeczywistością – np. problemami technicznymi. Warto być cierpliwym – wystarczy często 5-10 minut, by stan internetu sam wrócił do normy.

Warto też sprawdzić, czy nie doszło np. do lokalnej awarii. Większość dużych operatorów informuje o tym poprzez infolinię. Dzwoniąc pod podany numer automat sam zapowiada, że w danej lokalizacji doszło do problemów.

Po piąte: zastanów się, jak przyspieszyć łącze internetowe

Jeśli Twój internet konsekwentnie zwalnia i nie wynika to z szybkości dostarczanej przez operatora, można rozważyć zmianę kanału, do którego podłączony jest router. Szczególnie w dużych miastach często zdarza się tak, że zbyt wiele mieszkań w jednym budynku korzysta z jednego kanału. To może powodować problemy z prędkością. Kanał łatwo zmienisz z poziomu administratora sieci, czyli personalnego konta, do którego każdy klient otrzymuje dostęp wraz z podpisaniem umowy.

Po szóste: regularnie sprawdzaj jak szybki jest Twój internet domowy

Na rynku znajdziesz specjalne programy i aplikacje, które po pierwsze pozwolą Ci sprawdzić prędkość WiFi. W wielu przypadkach mogą zoptymalizować działanie łącza tak, by prędkość realnie przyspieszyła. Warto dbać również o bieżące aktualizacje oprogramowania. Prędkość internetu traktuj jako towar, który kupujesz od dostawcy usług sieciowych – oprócz regularnego płacenia rachunku weryfikuj też jakość tego, za co płacisz. Szybkość sieci sprawdzisz np. dzięki serwisowi SpeedTest.

oferty na internet
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

2 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska