Orange podsumowało zdalne nauczanie przez internet
26 czerwca 2020

Fundacja Orange przeanalizowała jak – z różnych perspektyw – wyglądało zdalne nauczanie przez internet podczas pandemii. Wnioski? Pojawiły się nowe kompetencje, a internet sprawił, że obie strony – dzieci oraz nauczyciele – otworzyli się na nietypowe możliwości. Jednocześnie jednak badania pokazują, że internet nie zastąpi wszystkiego. Dzieci okazują się zmęczone lekcjami online oraz brakiem bezpośrednich kontaktów.
Według danych Orange ok 8 proc. nauczycieli musiało samodzielnie opanować obsługę narzędzi i aplikacji do prowadzenia lekcji online. Prawie 60 proc. rodziców dobrze oceniło przygotowanie szkół do tych warunków, ale dzieci i nauczyciele tęsknią za bezpośrednim kontaktem. To wstępne wyniki najnowszego badania o edukacji zdalnej, którego partnerem jest Fundacja Orange.
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa

Nauczanie w formie zdalnej w czasie pandemii było dla wielu szkół nowym doświadczeniem. Jak poradzili sobie z tym wyzwaniem nauczyciele, a także rodzice i uczniowie? Jaki wpływ miało na nich i co pozostawi na przyszłość? Informacji dostarczą wyniki badania naukowego pt. „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”.
Czas izolacji i edukacji zdalnej pokazał, jak ważne są cyfrowe kompetencje. Wielu zdobywało je w przyspieszonym tempie i na własną rękę: 57% rodziców i prawie każdy nauczyciel (87%) musiał nauczyć się obsługi narzędzi takich jak: komunikatory wideo, chat, platforma e-learningowa czy udział w grupach dyskusyjnych. Dodatkowo, co trzeci rodzic deklaruje, że musiał doszkolić się i/lub dziecko z obsługi sprzętu typu kamerki, mikrofonu i słuchawek.
Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange, ocenia:
Nauczyciele, uczniowie i rodzice w szybkim tempie rozwinęli ważne cyfrowe kompetencje i nabrali jeszcze więcej odwagi do korzystania z technologii. Z podziwem patrzyliśmy w Fundacji Orange na takie zaangażowanie, potwierdzone też frekwencją nauczycieli na webinarach, które prowadziliśmy, aby wesprzeć ich w nowej sytuacji. Skorzystało z nich aż 6 tys. osób, a 29 tys. odtworzyło tutoriale z poradami, jak uczyć online. Jednym z ważnych aspektów takich lekcji jest nie tylko dydaktyka, ale też podtrzymanie „ludzkiego” kontaktu. Te badania pokazują, jak ważne są relacje nauczycieli z uczniami.
Lekcje online mniej atrakcyjne niż w szkole
Gotowość szkół do realizacji zajęć w tych warunkach dobrze oceniło 60% badanych rodziców. Tymczasem tylko 10% nauczycieli twierdzi, że czuje się w pełni przygotowana do takiej formy pracy. Stopień tego przygotowania oraz poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli przełożył się na ich sposoby prowadzenia zajęć online. Częściej wykorzystywali oni narzędzia, które wiążą się z nauczaniem metodą podawczą – przekazywali informacje, wysyłali materiały do indywidualnej realizacji przez uczniów, wyświetlali filmy i prezentacje, publikowali treści na stronie internetowej lub blogu. Lekcje rzadziej odbywały się w sposób aktywizujący dzieci i młodzież do wspólnej pracy online. Jedynie niewielu prowadzących zdecydowało się na wykorzystanie edukacyjnych gier, quizów oraz narzędzi do zespołowej pracy zdalnej.
To zapewne miało wpływ na ocenę zajęć przez uczniów. Połowa z nich twierdzi, że lekcje online były mniej atrakcyjne niż w szkole w realu.
Cyfrowe i internetowe narzędzia – było ich zbyt dużo
W czasie izolacji prawie połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że w dni robocze korzystała z internetu minimum 6 godzin dziennie. Taką ilość czasu online przed pandemią spędzało dużo mniej, bo zaledwie 5-7% z nich. Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele obserwują u siebie objawy nadużywania cyfrowych narzędzi: przemęczenie, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii.
W badaniu jakościowym wyszło także, że uczniowie tęsknią do bezpośrednich spotkań z kolegami i koleżankami. Ponad połowa z nich uważa, że relacje rówieśnicze przed pandemią były lepsze. Co piąty uczeń (23%) ma poczucie, że lepszy był też wtedy kontakt z wychowawcą. Ci zwracają uwagę, że tęsknią do spotkań w realu z uczniami i ze współpracownikami, a edukacja zdalna negatywnie wpływa na relacje domowe części z nich.
Jak badano nauczanie przez internet w Polsce?
Badanie „Zdalne nauczanie …” to badanie ilościowe z komponentem jakościowym. Realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od 12.05 do 12.06.2020 roku metodą sondażu diagnostycznego online w trzech grupach: Uczniowie (N=1284) klas 6–8 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (liceów, techników, liceów zawodowych), Rodzice badanych uczniów (N=979) kwestionariusz wypełniał tylko jeden rodzic/opiekun w gospodarstwie domowym, Nauczyciele (N=671) wszystkich przedmiotów prowadzący zajęcia w klasach badanych uczniów. Dobór próby miał charakter celowy. W badaniu wzięły udział placówki, które pozytywnie odpowiedziały na zaproszenie. Wypełniano ankiety internetowe przygotowane na platformie badawczej LimeSurvey. Badani z każdej grupy wypełniali oddzielny kwestionariusz, w którym część pytań była wspólna, a część dostosowana do specyfiki danej grupy. Badanie nie miało charakteru reprezentatywnego. Procedura badawcza została zatwierdzona przez Komisję Etyczną Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Do analizy wybrano wyłącznie kwestionariusze wypełnione w całości.
Materiał np. informacji prasowej Orange


Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły

Play kusi światłowodem za 35 zł miesięcznie – konkurencja pod presją?
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa…

T-Mobile daje światłowód za 0 zł. Ale czy faktycznie nic nie zapłacisz?
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa…

Jak prawidłowo podłączyć nowy telewizor do internetu (nie tylko przez Wi-Fi)
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa…
Najnowsze artykuły

Internet w Szwajcarii? Sprawdziłem jak działa. Lepiej… go wyłącz
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa…

Nielimitowany internet w UE na wakacje 2025 od T‑Mobile – rewolucja w roamingu?
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa…

Internet satelitarny bezpośrednio w smartfonie. Tak testuje się nowe rozwiązanie
Zdalne nauczanie przez internet a epidemia koronawirusa…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!