Aktualności

Wyciek danych klientów Virgin Mobile. Co trzeba zrobić?

atak hakerski cyberbezpieczeństwo virgin mobile wyciek danych

Wyciek danych klientów Virgin Mobile to pierwszy przypadek tak poważnej utraty – czy raczej kradzieży – osobowych baz danych. Co zrobić, jeśli jesteś klientem Virgin Mobile w takiej sytuacji?

Wyciek danych tego operatora usług telekomunikacyjnych – telefonii i internetu – nagłośniony został w trakcie Świąt. Dotyczy ok. 12 proc. odbiorców usług tego operatora. Od 25 grudnia klienci tej sieci otrzymują m.in. SMS informujące o tym, że doszło do kradzieży ich danych osobowych. Virgin Mobile pisze w nich m.in.:

Doszło do nieuprawnionego dostępu do systemów spółki i ujawnienia danych części klientów, w tym Pana/Pani imienia nazwiska, numeru PESEL lub numer dokumentu tożsamości. Prosimy uważać na próby wyłudzenia danych. Podjęliśmy działania zabezpieczające. 

Dodatkowo później Virgin Mobile podkreślił, że zabezpieczył dane przed dalszymi atakami i złożył zawiadomienie do organu nadzoru – zgodnie z założeniami polityki RODO. Firma poinformowała również o tym, że:

  • złożyła zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
  • wzmocniła procedury uniemożliwiające wykorzystanie danych abonentów
  • wprowadziła dodatkowe ponadstandardowe środki weryfikacji tożsamości. 

Wyciek danych klientów Virgin Mobile jest – jak pisze operator – wynikiem zaplanowanego ataku hakerskiego przez internet. Wykorzystano do niego tzw. złośliwe oprogramowanie. Według Virgin Mobile atak dotyczy tylko bazy danych abonentów prepaid – korzystających z telefonii na kartę. 

Co zrobić w związku z wyciekiem danych w Virgin Mobile?

Już sam operator w komunikatach do klientów napisał:

W sprawie szczegółowych informacji prosimy o kontakt pod adresem ok@virginmobile.pl. Jeśli nie czujesz się bezpiecznie, możesz zastrzec numer dowodu osobistego, numer PESEL lub wyrobić nowy dokument tożsamości. Sugerujemy również ustawianie dodatkowych pytań weryfikacyjnych – np. w bankach. 

Warto jednak zwrócić na ważną kwestię. Choć Virgin Mobile poinformował klientów o wycieku danych 25 grudnia, do ataku miało dojść… – jak przyznaje operator – w dniach 18-22 grudnia. Tak więc możliwe, że dane klientów trafiły w niepowołane ręce już tydzień temu. Wyciek danych klientów Virgin Mobile został wykryty 22 grudnia, a po dwóch dniach – zebraniu wszystkich dokumentów i listy poszkodowanych osób – firma przesłała informację do UODO. 

Kluczowym ruchem wobec utraty danych – z perspektywy klienta – jest więc unieważnienie dowodu osobistego. Można to zrobić w urzędzie miasta. Ze względu na fakt, że wyciek danych klientów Virgin Mobile obejmował informacje o numerze dokumentów oraz PESEL-ach, warto zastrzec dowód również w banku. To praktycznie wykluczy możliwość użycia danych w procedurach finansowych. 

Możliwe jest również zastrzeżenie numeru PESEL. Służy do tego serwis BezpiecznyPesel.pl. Czy to wystarczy, by czuć się bezpiecznie? Teoretycznie tak. Warto jednak dodatkowo wkrótce sprawdzić w bankach, czy na konkretne dane nie doszło np. do rejestacji rachunku bankowego – chociażby przez internet.

oferty kablówki na internet i telewizję
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

13 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska