Porady

Bezpieczny e-mail. 10 żelaznych zasad korzystania z @

bezpieczny internet

Każdy poranek rozpoczynasz od wypicia mocnej kawy i sprawdzenia skrzynki mailowej? A może z poczty elektronicznej korzystasz rzadko i używasz jej jedynie do przesyłania dokumentów czy zdjęć? Niezależnie od tego, jak często wykorzystujesz maila, powinieneś znać najważniejsze zasady bezpieczeństwa. To właśnie skrzynki mailowe są najczęściej atakowane przez hakerów. Sprawdź, czy wiesz wszystko o bezpiecznym mailowaniu.

E-mail w pigułce, czyli jak zaczęła się wysyłka

Codziennie korzystasz z poczty elektronicznej i nawet nie zastanawiasz się, jak to wszystko się zaczęło? Historyczny moment miał miejsce w 1971 roku, kiedy to Raymond Tomilson po raz pierwszy przesłał wiadomość z jednego komputera do drugiego. Obydwa urządzenia znajdowały się w tym samym pomieszczeniu i wyglądem przypominały raczej ogromne szafy, a nie dzisiejsze, niewielkie komputery. Według niektórych informacji treść pierwszego w historii maila brzmiała po prostu „coś w rodzaju qwerty”. Zdecydowanie nie brzmi to jak początek ogromnej rewolucji, prawda? Podobnie było ze znakiem@, który miał służyć do rozróżniania konkretnych hostów.

@ – dziś to już standard komunikacji

Dziś @ towarzyszy nam niemal każdego dnia. Już w 2013 roku Interaktywny Instytut Badań Rynkowych opublikował informacje, według których z poczty elektronicznej korzystało ⅔ polskich internautów. Z samego Gmail korzysta ponad 1,5 miliarda osób. W 2018 roku Gmail pochwalił się tym wynikiem na swoim Twitterze. Nic więc dziwnego, że hakerzy chętnie wykorzystują pocztę elektroniczną do przeprowadzania różnego typu ataków, na które wiele osób nie jest przygotowanych. Przestępcy internetowi stale udoskonalają wykorzystywane przez siebie metody, warto co jakiś czas odświeżać swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci. Dotyczy to także tych osób, które z internetu korzystają na co dzień. Niestety, hakerzy potrafią być bardzo sprytni, a otwarcie niebezpiecznego maila może zająć czasem kilka sekund. Jak uchronić się przed takim zagrożeniem?

10 zasad bezpiecznego mailowania

Aby skutecznie uchronić się przed wirtualnymi zagrożeniami, warto dokładnie je poznać. Wśród najnowszych niebezpieczeństw, które czyhają na internautów, wymienić można między innymi phishing. To podszywanie się pod daną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia informacji. Niezwykle powszechne jest także wysyłanie maili z zainfekowanymi załącznikami lub takich, które zawierają niebezpieczne linki. Oto najważniejsze zasady bezpiecznego mailowania, które powinien poznać każdy, kto korzysta z poczty elektronicznej.

  • wybieraj silne hasła – choć hasła takie jak „Misiek123″ czy „123456″ są łatwe do zapamiętania, nie stanowią one żadnej ochrony. Złamanie tego typu hasła jest dla hakera prostsze niż przygotowanie kanapki, i to z masłem. Z tego powodu należy wybierać bardzo silne hasła, składające się z kilkunastu znaków – liter, cyfr i znaków specjalnych. Zobacz nasz poradnik, jak zabezpieczyć się przed hakerami.
  • stwórz skomplikowany adres e-mail – jan.kowalski@… jest łatwy do zapamiętania, jednak jan156k_91lski@… nie zostanie tak łatwo automatycznie wygenerowany przez hakerów, którzy zasypią Cię później niebezpiecznymi wiadomościami. Najważniejsze jest bezpieczeństwo, a wygoda przy podawaniu swojego adresu mailowego może zejść na drugi plan,
  • hasło do e-maila powinno być unikalne – wykorzystywanie tego samego hasła w różnych miejscach jest zjawiskiem tak samo powszechnym, jak niebezpiecznym. To jeden z najczęstszych błędów, popełnianych przez internautów. Tworzenie różnych haseł to jedna z najważniejszych rzeczy, o jakich trzeba pamiętać. Jeżeli hakerom uda się złamać hasło do jednego konta, nie będą mogli dostać się do innych. W szczególności należy zwrócić uwagę na hasła do e-maila czy konta bankowego – nigdy nie powinny być wykorzystywane w innych miejscach,
  • uważaj na phishing – właśnie dostałeś maila z Urzędu Skarbowego, w którym znajduje się prośba o kliknięcie w link w celu potwierdzenia danych? Otrzymałeś wezwanie do spłaty kredytu, którego nie brałeś? A może Twój bank przesłał Ci wiadomość z załącznikiem? Możesz mieć niemal 100% pewności że to oszustwo, a kliknięcie w link czy pobranie załącznika może być katastrofalne w skutkach. Urzędy czy banki nigdy nie kontaktują się z klientami mailowo – chyba, że sam wysyłasz wiadomość, na przykład do obsługi klienta. Należy być wyczulonym na tego typu wiadomości,

Co jeszcze powinno zwrócić Twoją uwagę?

  • automatyczne otwieranie obrazków czy zdalnej zawartości – nigdy tego nie rób. Obecnie większość programów pocztowych blokuje treści w mailach. Aby je zobaczyć, należy potwierdzić, że wiadomość pochodzi z zaufanego źródła. Automatyczne pobieranie obrazków czy innej zawartości nie jest dobrym wyjściem, szczególnie z uwagi na ilość SPAMu i innych niepożądanych wiadomości, których zawartość nie jest znana,
  • nie klikaj w niepewne linki – a tych każdego dnia na skrzynce mailowej pojawia się mnóstwo. Choć większość z nich jest automatycznie filtrowana jako SPAM, zdarza się, że wiadomości z niebezpiecznymi linkami wpadają do głównej skrzynki. Jeśli nie masz pewności co do źródła wiadomości lub tego, dokąd prowadzi link, nie klikaj. Z pewnością niewiele stracisz, a możesz uchronić się przed poważnymi konsekwencjami,
  • nie wykorzystuj e-maila do przesyłania ważnych lub wrażliwych informacji. To np jak skan dowodu osobistego czy inne treści, które nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Choć skrzynki mailowe są dobrze zabezpieczane, nigdy nie masz 100% pewności, że Twoja wiadomość jest bezpieczna,
  • unikaj darmowych sieci WiFi – szczególnie jeśli chcesz skorzystać z maila lub zalogować się na swoje konto w banku. W tym celu wykorzystuj transmisję danych,
  • korespondujesz z kilkoma osobami naraz lub wysyłasz wiadomość do dużej grupy osób? Nie ujawniaj adresów mailowych wszystkim odbiorcom wiadomości. Lepiej skorzystać z opcji Ukryte do Wiadomości. W ten sposób ochronisz adresy mailowe osób, do których piszesz, szczególnie jeśli nie znasz wszystkich adresatów,
  • aktualizuj programy pocztowe i antywirusowe – wybieraj sprawdzone oprogramowanie, które uchroni Cię przed zainfekowaniem komputera czy kradzieżą danych osobowych. Uruchom również filtry antyspamowe w swoim programie pocztowym.

Co przyniesie przyszłość internetu?

Oprócz wyżej wymienionych zasad, warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Internet rozwija się błyskawicznie. Lada moment upowszechni się sieć 5G, która może być prawdziwą rewolucją, a liczba użytkowników poczty elektronicznej rośnie w niebywałym tempie. Należy pamiętać, że cyberprzestępcy również nie próżnują. Cały czas wymyślają nowe sposoby na udoskonalenie swoich metod. Dowodem na to może być na przykład rosnąca ilość ataków na urządzenia mobilne, przede wszystkim na smartfony. Do niedawna hakerzy skupiali się wyłącznie na komputerach. W związku z tym warto śledzić, co dzieje się w wirtualnym świecie, przede wszystkim nowe typy zagrożeń. To, co dzisiaj jest skuteczną ochroną, za jakiś czas może okazać się niewystarczające. A zatem – trzymajcie ręce na pulsie!


5/5 (1)

Ocena

Podziel się:

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
adampcmeskareks Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
kareks
Gość
kareks

U mnie prawie codziennie dochodzą fałszywe wiadomości od firm dostarczających paczki, od tauronu, od banków itd. Faktycznie tak sobie myślę, że niebezpieczeństwo dla mało doświadczonych użytkowników jest naprawdę bardzo duże. Bo ja wiem, ale skąd ma wiedzieć osoba, która nie ma o tym pojęcia. Myślę, że na programy do odbierania poczty powinien być nałożony obowiązek powiadomień – np. zapytanie, czy odbiorca jest w 100 proc. pewien tego kim jest nadawca.

cmes
Gość
cmes

Odradzam otwieranie załączników, jeśli nie macie pewności odnośnie do nadawcy. U mnie takie wiadomości idą automatycznie do kosza. A już tym bardziej nie dajcie się nabrać, że ktoś wam wysłał przez net jakieś ważne wezwanie czy dokumenty. To absolutnie tak nie działa – możecie je dostać wyłącznie w oficjalnej korespondencji.

adamp
Gość
adamp

Tak – bardzo łatwo można dać się nabrać. Mieliśmy taki przypadek nawet w tym tygodniu. Niby człowiek rozsądny, a przesłali tak wiarygodnego maila od Urzędu Skarbowego, że szok. Wiadomo – US nie wysyła maili, ale nie zdziwię się, jeśli wielu dało się nabrać, bo to wyglądało naprawdę wiarygodnie.

Najnowsze artykuły

Jak wybrać najlepszy internet mobilny? Oto 5 ważnych parametrów

Dobry internet mobilny nie może być wyłącznie tani. Jaka oferta będzie najlepsza? Analizując propozycje –…

Dlaczego kablówka śnieży, czyli problemy z sygnałem TV

Śnieżenie – charakterystyczne kłopoty z właściwym obrazem telewizji na ekranie – to tylko jeden z typowych problemów, jakie…

Jakie firmy zapewniają najszybszy internet w Polsce?

Analizy Urzędu Komunikacji Elektronicznej i serwisu Speedtest.pl generującego pomiary prędkości internetu wskazują bez cienia wątpliwości, którzy…

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas