Przeniesienie numeru do innego operatora – zmiany od 1 marca!
26 lutego 2019
Od 1 marca wchodzą w życie nowe przepisy, dotyczące warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych. Nowe rozporządzenie Ministerstwa Cyfryzacji spowoduje liczne zmiany w procedurach, między innymi dotyczących przenoszenie numeru do innego operatora. Co warto wiedzieć o nowym rozporządzeniu i czego dokładnie będą dotyczyły zmiany?
Nowy sposób składania wniosków u operatora
To jedna ze zmian, na którą czekało wiele osób. Dotychczas każdy wniosek, składany u operatora, musiał być złożony w formie pisemnej. Od 1 marca będzie możliwość składania wniosków w formie elektronicznej, czyli poprzez e-mail, oraz w formie dokumentowej. Jednocześnie jednak udostępnienie wybranych form składania wniosków jest zależne od decyzji danego operatora – a zatem jeśli postanowi on pozostać przy wnioskach pisemnych, nie będzie możliwe składanie wniosków przez wiadomość elektroniczną.
Operatorzy będą zobowiązani do doręczania abonentowi wszystkich informacji taką samą drogą, jaką został złożony wniosek. Jeśli dana osoba złoży wniosek w formie elektronicznej, operator będzie musiał przekazywać zawiadomienia w tej samej formie.
Zmianie ulega również sama treść wniosków o przeniesienie numeru telefonu. Od 1 marca wniosek będzie musiał zawierać informacje takie jak wskazanie trybu rozwiązania umowy, oświadczenie o konsekwencjach finansowych jej rozwiązania, udzielenie nowemu operatorowi uprawnień do wykonywania formalności w zakresie przeniesienia numeru, a także informacje o danych osobowych odbieranych od abonenta występującego z wnioskiem.
Przeniesienie numeru telefonu na nowych zasadach
Nowe rozporządzenie wprowadzi zmiany w kwestii przeniesienia numeru telefonu do innego operatora. Co bardzo ważne, abonent zyska prawo do rezygnacji z przeniesienia numeru telefonu na dwa dni przed planowaną datą przeniesienia. Oznacza to, że pomimo rozpoczęcia całej procedury abonent może wycofać się bez żadnych konsekwencji – o ile zrobi to dwa dni wcześniej.
Dotychczas tylko nowy operator, do którego miał być przeniesiony numer, miał obowiązek informowania abonenta o rozpoczęciu procedury. Od 1 marca będzie do tego zobowiązany również operator, który dotychczas świadczył usługi. Powinien od powiadomić abonenta o rozpoczęciu procedury przy pomocy wiadomości SMS lub połączenia telefonicznego. Dzięki temu abonent będzie miał pewność, że procedura została rozpoczęta i wszystko przebiega prawidłowo.
Zmianie ulega również termin rozpatrzenia wniosku o przeniesienie numeru. W przypadku złożenia go stacjonarnie, w Biurze Obsługi Klienta, operat nadal ma jeden dzień na jego rozpatrzenie. Jeśli jednak wniosek zostanie złożony na odległość, czas rozpatrzenia zostaje skrócony do pięciu dni (dotychczas był to 14 dni). Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla osób, którym zależy na jak najszybszym przeniesieniu numeru – od 1 marca nie trzeba będzie czekać dwa tygodnie na rozpatrzenie wniosku przez operatora.
Rezygnacja z przeniesienia numeru telefonu – co dalej?
W przypadku rezygnacji z przeniesienia numeru telefonu do innego operatora, Ministerstwo Cyfryzacji proponuje dwa rozwiązania. Jednym z nich jest rozwiązanie dotychczasowej umowy, drugim kontynuowanie umowy w oparciu o numer zapasowy. Jednocześnie Ministerstwo zaleca, aby to abonent mógł dokonać wyboru.
Co bardzo ważne, z nowych przepisów nie wynika, iż w przypadku rezygnacji z przeniesienia, umowa z nowym dostawcą powinna ulec natychmiastowemu rozwiązaniu. Obowiązek zadbania o to, aby umowa została rozwiązana, spoczywa na abonencie. Jeśli jednak operator nie dopełni warunków umowy, na przykład przydzieli abonentowi inny numer telefonu, będzie to traktowane jako niewywiązanie się z umowy. Według Ministerstwa rozwiązanie umowy będzie w takich sytuacjach najprostszych rozwiązaniem, choć niezbyt opłacalnym (dla operatora). Z tego powodu operator może przydzielić abonentowi inny numer telefonu, aby nie tracić klienta. Pozwoli to operatorowi na kontynuowanie świadczenia usługi i żądanie wnoszenia związanych z tym opłat, pomimo rezygnacji abonenta z przeniesienia numeru. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby w przypadku rezygnacji dopilnować, by umowa z nowym operatorem została rozwiązana – o ile abonent nie zechce dalej korzystać z jego usług.
Felietonistka serwisu PanWybierak aktywnie poszukująca odpowiedzi na to, „co”, „gdzie”, „jak” i „kiedy”. Pasjonatka technologii w każdym, najbardziej nietypowym wymiarze. Nieustannie zastanawia się nad tym, jakie nowe rozwiązania przyniesie przyszłość. Prywatnie: aktywna podróżniczka.
Powiązane artykuły
Światłowód 1 Gb/s z TV4K w Netii – z dodatkami! – można mieć za 110 zł miesięcznie
Nowy sposób składania wniosków u operatora…
SIMulator internet od T-Mobile, czyli właściwie… co? Oto, jak działa w praktyce
Nowy sposób składania wniosków u operatora…
W T-Mobile internet mobilny bez limitu szybkości. Kto może z tego skorzystać?
Nowy sposób składania wniosków u operatora…
Najnowsze artykuły
W Play idzie nowe. Play Box TV zamiast dotychczasowych dekoderów
Nowy sposób składania wniosków u operatora…
Vectra uruchamia promocję na Black Week. Światłowód nawet połowę taniej
Nowy sposób składania wniosków u operatora…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!