Płatna telewizja kusi Azjatów. W Europie to przeżytek
8 października 2019
Płatna telewizja ma przed sobą przyszłość, ale – co ciekawe – niekoniecznie na Starym Kontynencie. Analiza firmy Digital TV Research specjalizującej się w badaniach rynku telewizyjnego na świecie to sporo wniosków pokazujących, w jaką stronę idzie sektor TV, a przy okazji – internetu.
- Miliard osób – tyle korzystało z płatnej telewizji w 2018 r – to rekord
- Telewizja przez internet staje się popularniejsza niż satelitarna
- O ile płatna telewizja jest popularna w Azji, w Europie – traci na znaczeniu
Digital TV Research zapewnia analizy stanu rynku telewizyjnego w kilku wariantach. Kablówki, telewizja IPTV czy sygnał dostarczany przez satelitę – każdy z tych formatów badany jest w uwzględnieniu geogragicznym. Ostatnie podsumowanie analityków pokazuje, w jak zróżnicowanych kierunkach idzie płatna telewizja. O ile w Azji bije rekordy popularności, w Europie schodzi na drugi plan i jest wypierana przez internet.
Trudno jednak mówić o kryzysie, jaki miałby dotknąć telewizję premium. Liczba osób, które regularnie płacą za telewizję w skali roku wzrosła o 26 mln. Efekt to przekroczenie granicy miliarda użytkowników – liczba ta obejmuje abonentów kablówek czy osób płacących za TV przez satelitę lub internet. Warto jednak zwrócić uwagę na zmiany akcentów w całym sektorze rynku telewizyjnego.
Kablówki tracą klientów telewizji
Raport pokazuje, że choć kablówki to aż połowa całego rynku, następuje stopniowy odwrót od ich usług w dotychczasowej formie. Z jednej strony to efekt końca telewizji analogowej. Przy cyfryzacji coraz chętniej wybieramy – jako globalne społeczeństwo – dostęp do telewizji przez internet. Nie zmienia tego fakt, że operatorzy coraz częściej kuszą wariantami łączonymi obydwa dostępy. Oferty TV + internet są ciekawe, ale szczególnie dla młodszych odbiorców szybka sieć jest zdecydowanie ważniejsza niż dostęp do telewizji. Zmiany widać w liczbach. Jeszcze w 2009 r. cały sektor telewizji płatnej w zdecydowanej większości – aż 75 proc. – składał się z abonentów płatnych kablówek. Dziś to już połowa.
Dynamicznie rośnie grono osób, które wybierają telewizję przez internet. O ile w 2017 r. z takiego rozwiązania na świecie korzystało według danych Digital TV Research ok. 200 mln osób, dziś to znacznie więcej. Grono klientów IPTV to już prawie 257 mln.
Płatna telewizja w Europie inna od azjatyckiej
Ciekawą różnicę widać również w zachowaniu konsumentów telewizyjnej rozrywki. Płatna telewizja prawdopodobnie miałaby już fatalne wyniki popularności gdyby nie Azja. To ten kontynent napędził wzrost liczby użytkowników. Według szacunków, dzięki tej fali płatna telewizja w globalnej skali będzie rosła – zyska jeszcze więcej klientów właśnie z Azji. W samych Indiach w ciągu najbliższych pięciu lat ma przybyć ok. 29 mln odbiorców gotowych płacić za TV. Jednocześnie następować będzie spadek w Europie – szczególnie Środkowo-Wschodniej. Tu płatna telewizja przestaje być atrakcyjna tak, jak w przeszłości. Według szacunków analityków obecny pułap 82 mln subskrybentów z krajów centralnej Europy zmniejszy się w ciągu pięciu lat do 78 mln.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Najnowsze artykuły
Ależ przyspieszenie! Internet 5G w Polsce pędzi coraz bardziej
Tempo rozwoju technologii 5G w Polsce znacząco przyspieszyło, szczególnie po niedawnym wdrożeniu nadajników działających na częstotliwości 3,6 GHz.
Jak zbudować domową sieć mesh? Nie jest to tak trudne, jak się wydaje
Zbudowanie domowej sieci mesh, choć wydaje się procesem złożonym, w rzeczywistości można je zrealizować systematycznie i efektywnie, podążając…
Telewizja dla Ukraińców w Polsce? Vectra uruchamia cały pakiet kanałów TV
Vectra wprowadza nowy pakiet kanałów TV – będzie on opracowany pod kątem widzów z Ukrainy. Pakiet TV…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!