Porady

Nie działa Internet – co zrobić?

Internet Internet pomoc nie działa Internet problemy z internetem

Co zrobić, jeżeli nie działa Internet? Jakie mogą być przyczyny problemów z dostępem do Internetu? Przyglądamy się najczęstszym problemom z Internetem. 

Stacjonarny Internet, niezawodny i dostępny w domu niezależnie od warunków, to nie tylko wygoda, ale dla wielu z nas już konieczność. Sieci używamy do rozrywki, pracy i komunikacji, nie mogąc sobie pozwolić nawet na krótkie przerwy w jej dostępności.

Co więc zrobić, gdy nagle domowy Internet przestaje działać? Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z siecią? Jak postępować w przypadku natknięcia się na taką niedogodność?

Zrestartowanie routera (i przy okazji sprawdzenie, czy w ogóle działa)

To zadziwiająco proste rozwiązanie zadziała w zaskakująco dużej liczbie przypadków. Internet domowy najczęściej mamy rozprowadzony po mieszkaniu za pośrednictwem routera (obecnie typowo Wi-Fi, choć możliwe są również połączenia kablowe). Tego typu urządzenie potrafi się zawiesić czy z różnych powodów chwilowo odmówić posłuszeństwa. Zrestartowanie go (poprzez wyłączenie na kilkanaście sekund i ponowne włączenie) pozwoli ponownie “stanąć mu na nogi”.

Przy tej okazji możemy również przekonać się, czy router w ogóle działa. Może wtyczka od kabla zasilającego się poluzowała? Może kabel został uszkodzony? To tylko przykłady możliwych problemów. Nasz domowy router (najczęściej połączony z modemem) to najważniejsze urządzenie z punktu widzenia domowej sieci i to nim powinniśmy się przede wszystkim zainteresować.

Wymiana routera

Jeżeli zrestartowanie routera nie pomaga, a problemy z połączeniem wciąż występują, czy to całkowicie uniemożliwiające korzystanie z sieci czy mocno je utrudniające (np. pojawiające się i znikające połączenie), powodem może być uszkodzenie routera. Z urządzeń tego rodzaju często korzystamy latami, nie przykładając do nich specjalnie wagi. A mogą, tak jak wszystko inne, zwyczajnie doznać awarii.

W takim przypadku pomoże operator, z którego usług korzystamy. W znakomitej większości sytuacji routera nie jest nam sprzedawany na własność, a jedynie udostępniany na czas umowy. Oznacza to również, że jeżeli uszkodzi się w toku normalnego użytkowania, operator po prostu go wymieni, nie obarczając nas żadnymi dodatkowymi kosztami.

Sprawdzenie konfiguracji komputera

Jeżeli jesteśmy pewni, że router działa w porządku (możemy to ocenić przyglądając się świecącym się na nim diodom kontrolnym), to inną przyczyną problemów z siecią może być konfiguracja komputera. Należy w takim wypadku sprawdzić ustawienia sieciowe. Przede wszystkim istotne są ustawienia adresu IP i serwerów DNS.

Te zależeć będą oczywiście od konkretnego operatora (tu dobrze skonsultować się z informacjami technicznymi, które powinniśmy od niego otrzymać). W znakomitej większości przypadków powinny jednak działać ustawienia automatyczne.

Problemy z zasięgiem sieci Wi-Fi

Innym potencjalnym źródłem problemów z siecią są problemy z zasięgiem. Jeżeli korzystamy z sieci Wi-Fi, siła jej sygnału może być różna w różnych miejscach mieszkania czy domu. W szczególnych przypadkach może to powodować spadki zasięgu i wrażenie utraty połączenia z siecią (wrażenia, gdyż sam Internet wciąż działa – my jednak nie łączymy się z udostępniającym go routerem bezprzewodowym).

W tego typu sytuacjach najłatwiej przeprowadzić wstępną, samodzielną diagnozę za pomocą telefonu komórkowego lub laptopa. Podchodząc bliżej routera przekonamy się, czy eliminuje to problem. Jeżeli tak będzie, możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że źródłem kłopotów jest zasięg sieci Wi-Fi.

Tutaj rozwiązaniem może być chociażby zastosowanie wzmacniaczy sygnału Wi-Fi (tzw. repeaterów), które umieszczane w różnych miejscach domu dbają o odpowiednie “nasycenie” go sygnałem sieci. Tymczasowo można też oczywiście problem rozwiązać przenosząc się po prostu bliżej routera.

Kontakt z operatorem

Kiedy wyczerpiemy możliwości samodzielnej diagnozy, konieczne może być skontaktowanie się z operatorem, udostępniającym nam Internet. Przede wszystkim sprawdzi on, czy problem nie leży poza naszym mieszkaniem czy domem, po jego stronie.

Jeżeli okaże się, że tak nie jest, powinien przysłać do nas technika, który zbada źródło problemu i powinien znaleźć ich rozwiązanie.

Ocena

Podziel się:

4
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
radeksonrekturfrankodajmond Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
dajmond
Gość
dajmond

U mnie najczęściej jest problem z modemem – to łatwo zdiagnozować, bo wtedy nie świecą się wszystkie lampki. Dalej – telefon do BOKu i zazwyczaj problem jest poważniejszy, poza moim domem, ale jest też szybko ogarnięty.

franko
Gość
franko

U mnie problemy bywają dwa: padnięty router albo coś z siecią. W pierwszym przypadku jest to dosyć łatwe do wykrycia – wystarczy podłączyć się do modemu i zobaczyć, czy działa net. Zresztą – mam net z kablówki. Jeśli na modemie nie świecą się wszystkie diody, to oznacza, że problem leży po stronie sieci. A BOK teraz działa tak dobrze, że pojawiają się nawet w ciągu kilku minut.

rektur
Gość
rektur

Zawsze zaczynam od: sprawdzenia routera, sprawdzenia modemu, telefonu do dostawcy internetu. Zazwyczaj chodzi o jakąś awarię, która jest usunięta np. w ciągu 2 godzin. 2 razy mi się zdarzyło, że router padł, ale to było proste do wykrycia. Nie działało wifi, a z modemu normalnie ciągnęło się internet. Generalnie awaria raczej nie wymaga wzywania kogokolwiek.

radekson
Gość
radekson

U nas mamy UPC w opcji biznes. W zasadzie zawsze reakcja po zgłoszeniu problemu jest natychmiastowa. Generalnie warto stawiać na sprawdzone rozwiązania sieciowe – mam na myśli choćby router czy wzmacniacze.
Zresztą – taki wzmacniacz mamy od UPC.
Internet działa na 3 piętrach.

Najnowsze artykuły

TV Online od Vectry z nowymi kanałami w ofercie

TV Online, internetowy serwis i aplikacja mobilna Vectry, w nowy rok wejdzie w nowym kształcie. Jej oferta poszerzona…

UPC na święta kusi smartfonami i telewizorami Smart TV

Oferta UPC na święta to dokładnie to, czego chcą – jak można sądzić – klienci tej…

Wyobraź sobie, jak ciekawa może być… telewizja bez reklam

Telewizja bez reklam brzmi naprawdę irracjonalnie, prawda? Szczególnie w kontekście tego, co lubi robić Polsat –…

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas