Porady

Nie działa Internet? Oto, co należy zrobić w razie awarii

Internet Internet pomoc nie działa Internet problemy z internetem

Co zrobić, jeżeli nie działa Internet? Jakie mogą być przyczyny problemów z dostępem do Internetu? Przyglądamy się najczęstszym problemom z Internetem. 

Stacjonarny Internet, niezawodny i dostępny w domu niezależnie od warunków, to nie tylko wygoda, ale dla wielu z nas już konieczność. Sieci używamy do rozrywki, pracy i komunikacji, nie mogąc sobie pozwolić nawet na krótkie przerwy w jej dostępności.

Co więc zrobić, gdy nagle domowy Internet przestaje działać? Jakie są najczęstsze przyczyny problemów z siecią? Jak postępować w przypadku natknięcia się na taką niedogodność?

Warto w tym kontekście sprawdzić najciekawsze obecnie oferty internetu zdaniem analityków PanWybierak.pl.

95.00 zł

miesięcznie

Internet światłowodowy 1 Gb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

1000 Mb/s

Wysyłanie

60 Mb/s

Modem WiFi

w cenie

router Wi-Fi

router Wi-Fi

Prezenty tylko na panwybierak.pl

Prezenty tylko na panwybierak.pl

95.00 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

Bestseller

75.00 zł

miesięcznie

Internet światłowodowy 600 Mb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

600 Mb/s

Wysyłanie

100 Mb/s

Modem WiFi

w cenie

router Wi-Fi

router Wi-Fi

Prezenty tylko na panwybierak.pl

Prezenty tylko na panwybierak.pl

75.00 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

75.01 zł

miesięcznie

Internet światłowodowy do 600 Mb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

600 Mb/s

Wysyłanie

100 Mb/s

Modem WiFi

4,99 zł/mies.

router Wi-Fi

router Wi-Fi

Prezenty tylko na panwybierak.pl

Prezenty tylko na panwybierak.pl

75.01 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

SZYBKA DOSTAWA DO 24H

44.90 zł

miesięcznie

Internet światłowodowy 200 Mb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

200 Mb/s

Wysyłanie

20 Mb/s

Modem WiFi

1 zł/akt.

router Wi-Fi

router Wi-Fi

Prezenty tylko na panwybierak.pl

Prezenty tylko na panwybierak.pl

44.90 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

Bestseller

55.00 zł

miesięcznie

Internet stacjonarny 300 Mb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

300 Mb/s

Wysyłanie

50 Mb/s

Modem WiFi

w cenie

router Wi-Fi

router Wi-Fi

Prezenty tylko na panwybierak.pl

Prezenty tylko na panwybierak.pl

55.00 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

Oferta tylko na PanWybierak

49.99 zł

miesięcznie

Internet stacjonarny 300 Mb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

300 Mb/s

Wysyłanie

40 Mb/s

Modem WiFi

4,99 zł/mies.

router Wi-Fi

router Wi-Fi

Prezenty tylko na panwybierak.pl

Prezenty tylko na panwybierak.pl

49.99 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

64.99 zł

miesięcznie

Internet stacjonarny 300 Mb/s

Zobacz więcej

Limit danych

bez limitu

Pobieranie

300 Mb/s

Wysyłanie

25 Mb/s

Modem WiFi

w cenie

router Wi-Fi

router Wi-Fi

64.99 zł

miesięcznie Zobacz ofertę

Zamów telefonicznie 22 122 33 44

Zrestartowanie routera (i przy okazji sprawdzenie, czy w ogóle działa)

To zadziwiająco proste rozwiązanie zadziała w zaskakująco dużej liczbie przypadków. Internet domowy najczęściej mamy rozprowadzony po mieszkaniu za pośrednictwem routera (obecnie typowo Wi-Fi, choć możliwe są również połączenia kablowe). Tego typu urządzenie potrafi się zawiesić czy z różnych powodów chwilowo odmówić posłuszeństwa. Zrestartowanie go (poprzez wyłączenie na kilkanaście sekund i ponowne włączenie) pozwoli ponownie „stanąć mu na nogi”.

Przy tej okazji możemy również przekonać się, czy router w ogóle działa. Może wtyczka od kabla zasilającego się poluzowała? Może kabel został uszkodzony? To tylko przykłady możliwych problemów. Nasz domowy router (najczęściej połączony z modemem) to najważniejsze urządzenie z punktu widzenia domowej sieci i to nim powinniśmy się przede wszystkim zainteresować.

Wymiana routera

Jeżeli zrestartowanie routera nie pomaga, a problemy z połączeniem wciąż występują, czy to całkowicie uniemożliwiające korzystanie z sieci czy mocno je utrudniające (np. pojawiające się i znikające połączenie), powodem może być uszkodzenie routera. Z urządzeń tego rodzaju często korzystamy latami, nie przykładając do nich specjalnie wagi. A mogą, tak jak wszystko inne, zwyczajnie doznać awarii.

W takim przypadku pomoże operator, z którego usług korzystamy. W znakomitej większości sytuacji routera nie jest nam sprzedawany na własność, a jedynie udostępniany na czas umowy. Oznacza to również, że jeżeli uszkodzi się w toku normalnego użytkowania, operator po prostu go wymieni, nie obarczając nas żadnymi dodatkowymi kosztami.

Sprawdzenie konfiguracji komputera

Jeżeli jesteśmy pewni, że router działa w porządku (możemy to ocenić przyglądając się świecącym się na nim diodom kontrolnym), to inną przyczyną problemów z siecią może być konfiguracja komputera. Należy w takim wypadku sprawdzić ustawienia sieciowe. Przede wszystkim istotne są ustawienia adresu IP i serwerów DNS.

Te zależeć będą oczywiście od konkretnego operatora (tu dobrze skonsultować się z informacjami technicznymi, które powinniśmy od niego otrzymać). W znakomitej większości przypadków powinny jednak działać ustawienia automatyczne.

Problemy z zasięgiem sieci Wi-Fi

Innym potencjalnym źródłem problemów z siecią są problemy z zasięgiem. Jeżeli korzystamy z sieci Wi-Fi, siła jej sygnału może być różna w różnych miejscach mieszkania czy domu. W szczególnych przypadkach może to powodować spadki zasięgu i wrażenie utraty połączenia z siecią (wrażenia, gdyż sam Internet wciąż działa – my jednak nie łączymy się z udostępniającym go routerem bezprzewodowym).

W tego typu sytuacjach najłatwiej przeprowadzić wstępną, samodzielną diagnozę za pomocą telefonu komórkowego lub laptopa. Podchodząc bliżej routera przekonamy się, czy eliminuje to problem. Jeżeli tak będzie, możemy z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że źródłem kłopotów jest zasięg sieci Wi-Fi.

Tutaj rozwiązaniem może być chociażby zastosowanie wzmacniaczy sygnału Wi-Fi (tzw. repeaterów), które umieszczane w różnych miejscach domu dbają o odpowiednie „nasycenie” go sygnałem sieci. Tymczasowo można też oczywiście problem rozwiązać przenosząc się po prostu bliżej routera.

Kontakt z operatorem

Kiedy wyczerpiemy możliwości samodzielnej diagnozy, konieczne może być skontaktowanie się z operatorem, udostępniającym nam Internet. Przede wszystkim sprawdzi on, czy problem nie leży poza naszym mieszkaniem czy domem, po jego stronie.

Jeżeli okaże się, że tak nie jest, powinien przysłać do nas technika, który zbada źródło problemu i powinien znaleźć ich rozwiązanie.

oferty internetu i telewizji
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

5 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska