Netia zmienia technologię światłowodu. Czas na ribbon
18 grudnia 2019
Netia zmienia technologię światłowodu tak, by umożliwiała jeszcze lepszy przesył danych. Firma rozbudowuje w Polsce sieć wykorzystując kable ribbon. To produkty wielowłóknowe, a jednocześnie zbliżone przekrojowo do standardowych kabli kanałowych.
Dlaczego Netia zmienia technologię światłowodu na wyższy standard? W komunikacie prasowym operator twierdzi, że rozwiązanie ribbon będzie stanowiło najlepszą odpowiedź na możliwości jakie przyniesie internet mobilny w opcji 5G. Światłowód od Netii będzie oparty na rozwiązaniach opracowanych przez markę Fujikura. Internet dostarczany będzie przez kabel o pojemności 432J – oznacza to kumulację 432 włókien w jednym kablu, którego grubość będzie odpowiadała powszechnym standardom.
Jakie korzyści da nowy światłowód od Netii?
Zmiana okablowania ma przełożyć się na lepszą jakość usług świadczonych przez tego dostawcę internetu. Dotyczy to np. szybkości usunięcia awarii. Kluczowy jest tu zarówno czas reakcji jak i zespawania okablowania. Według danych Netii naprawa światłowodu standardowego może trwać nawet do 20 godzin. W przypadku okablowania ribbonowego, łącze światłowodowe wraca do typowej przepustowości po naprawie już w ciągu 5 godzin.
Netia zmienia technologię światłowodu na ribbon jako – jak twierdzi – pierwsza w Polsce.
Netia myśli o przyszłości wykorzystania internetu
Inwestycja Netii w ribbon wygląda ciekawie w kontekście rywalizacji dostawców internetu o rynek w przyszłości. Jak zauważa firma w swoim komunikacie:
Gdy w niedalekiej przyszłości na polskim rynku zaistnieje technologia 5G i jeszcze bardziej wzrośnie popyt na usługi Data Center (DC), zapotrzebowanie na włókna będzie bardzo duże i obecne zasoby, składające się z kabli 144J/288J (jeszcze 10 lat temu standardem były kable 48J), przestaną być wystarczające i zastosowanie łączy ribbonowych o dużej ilości włókien światłowodowych stanie się koniecznością.
Decyzja o technologii ribbonowej i nowych możliwościach, jakie zapewni światłowód od Netii może wkrótce idealnie wpisać się w potrzeby rynku biznesowego.
Netia – pozycja w Polsce w połowie 2019 r.
Według danych opublikowanych we wrześniu 2019 r. Netia miała zarejestrowanych 1,87 mln usług świadczonych klientom indywidualnym. Zaliczyła aż 13 proc. wzrost rok do roku w zakresie telewizji – z oferty Netii korzysta 233,6 tys. osób. Internet szerokopasmowy charakteryzował się jesienią spadkiem 3,3 proc. rok do roku (590 tys.). Podobnie wyglądały usługi mobilne – sam internet wygenerował tu spadek o 5,6 proc.
Inwestycje w nową technologię świadczenia światłowodu mogą wpłynąć np. na poprawę szybkości łączy zapewnianych przez Netię. To z kolei przełoży się na zainteresowanie odbiorców.
W Polsce Netia – jeszcze pod innymi markami – działa od 1990 r. Należy do największych polskich operatorów telekomunikacyjnych. Stanowi część Cyfrowego Polsatu. Ten dostawca telewizji, internetu i telefonii w 2018 nabył 32 proc. akcji Netii. Następnie powiększył pakiet o kolejnych 33,98 proc.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
Najnowsze artykuły
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!