Najpopularniejsze smartfony w Polsce. iPhone? Daleko!
13 listopada 2019
Najpopularniejsze smartfony w Polsce to – bez cienia wątpliwości – produkty azjatyckie. Wyniki sprzedaży po trzecim kwartale 2019 r. pokazują jednak, że w Polsce zainteresowanie nowymi modelami niespodziewanie spada. Czyżby rynek się nasycił, a obecne urządzenia po prostu wystarczają nam do codziennej aktywności i pracy?
Jeśli spojrzeć na to, jakie są najpopularniejsze smartfony w Polsce jesienią 2019 r. widać zdecydowaną dominację marek azjatyckich. Firma analityczna IDC pokazuje, jak mocna w Polsce jest pozycja marki Samsung. Choć zaliczyła niewielki spadek sprzedaży smartfonów porównując drugi do trzeciego kwartału tego roku, to niezmiennie prawie 40 proc. sprzedaży w Polsce. Drugi w tym rankingu Huawei to znacznie mniejszy odsetek – 23,5 proc. Warto jednak zwrócić uwagę na to, jak znaczący spadek popularności Huawei odnotował w porównaniu do roku 2018. Zamieszanie związane z ograniczeniami dla tej marki sprawiły, że sprzedaż roczna Huawei w Polsce zmniejszyła się nawet o 30 proc.
Smartfony w Polsce to dwie duże marki
Widać to po kolejnych pozycjach w rankingu sprzedażowym IDC. Trzecie miejsce w zestawieniu należy do Xiaomi. W trzecim kwartale było to 16,2 proc. – znacznie więcej (+4,5 proc) niż w poprzednim. To jedyna marka, która zaliczyła wzrost.
Stabilne pozostaje zainteresowanie marką Apple. Najpopularniejsze smartfony w Polsce to niezmiennie marki tańsze niż uznawane za klasę premium iPhone’y. Podobnie jak w poprzednim kwartale, Apple miało ok. 9 proc. rynku sprzedaży nowych smartfonów. Pozostałe marki to praktycznie margines dla tej wielkiej czwórki. Motorola generuje 6 proc., a cała wartość innych firm – znanych np. z marketów RTV/ AGD – ledwo przekracza wskaźnik 5 proc.
Dlaczego kupujemy mniej smartfonów?
Przede wszystkim ze względu na relatywnie rzadką różnicę między dotychczasowym modelem a kolejnym z serii. Zmiany są zazwyczaj symboliczne – stąd trudno namówić użytkownika Samsunga, by zastąpił dobrze znany model na nowy, którego główną zaletą jest np. lepszej jakości wyświetlacz oraz kilka detali technicznych.
Coraz trudniejsza jest też sprzedaż smartfonów w ofercie operatorów komórkowych. W sytuacji, gdy rośnie znaczenie umów bez zobowiązań – np. takich jak Orange Flex ustalane z poziomu aplikacji – nie ma impulsu promocyjnego do tak częstych zmian smartfonów jak przed kilku laty.
Tendencja spadkowa w Polsce – wg danych GfK z marca 2019 r. było to 5 proc. – i tak jest mniejsza niż odczuwalna na całym świecie. Rynek jest wyraźnie nasycony i czeka na nowe odkrycia ze strony inżynierów wiodących marek. Globalnie sprzedaż smartfonów w 2019 r. sięgała ponad -6 proc.
Aktualną ofertę polskich firm telekomunikacyjnych sprawdzisz w serwisie Pan Wybierak
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
Najnowsze artykuły
L.O.L. Surprise – jak sprawić, by zabawa lalkami stała się jeszcze bardziej ekscytująca?
Smartfony w Polsce to dwie…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!