Jak uporządkować hasła na poczcie? Oto najważniejsze wskazówki
7 lipca 2021
Codzienne korzystanie z internetu wiąże się z koniecznością zakładania kont na wielu różnych portalach. Do tego dochodzą konta w sklepach internetowych, w mediach społecznościowych, na kontach e-mail czy na portalach medycznych… W efekcie masz dziesiątki, a nawet setki haseł, których nie sposób zapamiętać. Oczywiście zakładając, że nie wykorzystujesz wszędzie tego samego hasła – a tego robić nie należy, jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie w sieci.
Jak zrobić porządek w hasłach, aby przestać się w nich gubić i nieustannie musieć odzyskiwać hasła lub zakładać nowe konta? Są na to bardzo skuteczne, sprawdzone sposoby!
Narzędzie do zarządzania hasłami to podstawa
Aby w pełni dbać o swoje bezpieczeństwo hasła w sieci, należy nie tylko nie korzystać z tego samego hasła, ale też do każdego portalu wybierać skomplikowane, składające się z wielkich i małych liter, cyfr i znaków specjalnych hasła. Takie hasła oczywiście nie sposób zapamiętać, szczególnie jeśli jest ich wiele – i oczywiście jeśli nie jest to hasło typu Adam123! czy Haslo123456!.
Aby nie pogubić się w hasłach i mieć pewność, że bez kłopotu zalogujesz się do swoich kont, powinieneś zacząć korzystać z narzędzia do zarządzania hasłami. To absolutna podstawa. Najlepszym wyborem będzie specjalny program, tzw. menedżer haseł. Wystarczy, że założysz w nim konto – hasło musi być jednak nie do złamania, powinno więc być długie i skomplikowane. Możesz zapisać je na kartce i schować głęboko w szufladzie, aby nie dostało się w niepowołane ręce. To będzie Twoje hasło-klucz, czyli hasło do wszystkich haseł.
Kiedy założysz konto w menedżerze haseł, każde hasło, które wykorzystasz od tego pory, będzie w nim zapisane. Kiedy będziesz korzystał z przeglądarki i zalogujesz się na jakieś konto, menedżer zapyta Cię, czy zapisać to hasło. Dzięki temu zyskasz bezpieczną bazę wszystkich haseł, które łatwo odzyskasz lub sprawdzić, kiedy zdarzy Ci się o nich zapomnieć.
Porządek w hasłach w domu i w pracy
Jeśli pracujesz przy komputerze, prawdopodobnie na co dzień logujesz się do różnych systemów, programów czy na konta. I w tym przypadku warto zadbać o porządek w hasłach. Co istotne, nie należy korzystać z tego samego menedżera haseł do tematów prywatnych i zawodowych. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z innego narzędzia do zarządzania hasłami w pracy, dzięki czemu będziesz lepiej chronić obie te strefy.
Oczywiście należy tutaj pamiętać o wszystkich zasadach bezpieczeństwa – szczególnie jeśli z Twojego komputera do pracy korzystają też inne osoby. Po zakończeniu dnia pracy zawsze wyloguj się z menedżera haseł, aby nikt inny nie miał dostępu do Twoich kont. Dobrym wyborem będzie również korzystanie z takiego narzędzia, które zaleca Twój pracodawca albo osoba zajmująca się bezpieczeństwem IT.
Usuń konta, których nie używasz
Dobrym sposobem na zrobienie porządku z hasłami jest usunięcie wszystkich kont, z których od dawna nie korzystasz. Zdarzyło Ci się zrobić zakupy w jakimś sklepie, z którego więcej nie skorzystałeś? A może korzystałeś z forum, na które od lat nie zaglądasz? Usuń wszystkie te konta!
Jeśli nie pamiętasz, na jakich stronach masz konta, możesz zajrzeć do narzędzi w swojej przeglądarce. Prawdopodobnie znajdziesz tam narzędzie do zarządzania hasłami, które jest wbudowane w przeglądarkę – na przykład Chrome. Zdziwisz się, jak wiele kont posiadasz! W ten sposób łatwiej Ci będzie usunąć te, z których nie korzystasz.
Korzystaj z generatora haseł
Alternatywą może być korzystanie z haseł, które są automatycznie generowane przez menedżer haseł. Możesz również znaleźć internetowy generator haseł, jednak wtedy konieczne będzie przekopiowanie hasła do menedżera. Hasła te z reguły są bardzo długie i bezpieczne oraz są automatycznie zapisywane w narzędziu, dzięki czemu nie musisz martwić się ich zapamiętywaniem.
Porządek w hasłach to podstawa
Prawdopodobnie sytuacja, w której straciłbyś dostęp do wszystkich haseł, mocno skomplikowałaby Ci życie. Właśnie dlatego już dzisiaj zadbaj o to, aby zrobić porządek w hasłach i dbaj o to, aby utrzymywać go przez cały czas. Pamiętaj również o tym, aby korzystać wyłącznie z długich haseł, dzięki czemu zadbasz o swoje bezpieczeństwo w sieci.
Felietonistka serwisu PanWybierak aktywnie poszukująca odpowiedzi na to, „co”, „gdzie”, „jak” i „kiedy”. Pasjonatka technologii w każdym, najbardziej nietypowym wymiarze. Nieustannie zastanawia się nad tym, jakie nowe rozwiązania przyniesie przyszłość. Prywatnie: aktywna podróżniczka.
Powiązane artykuły
SmartThings a bezpieczeństwo sieci domowej. Jak zarządzać urządzeniami przez Wi-Fi?
Inteligentne zarządzanie siecią – fundamenty SmartThings…
Jak zablokować internet na telefonie dziecka w Orange, T-Mobile, Plus i Play
Dlaczego warto kontrolować dostęp…
Najnowsze artykuły
Internet w Netii można mieć taniej. 10, 15, 20 zł miesięcznie. Jak to zrobić?
Super rozrywka i usługi telekomunikacyjne Od 14…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!