Jak ograniczyć internet, gdy dziecko codziennie go nadużywa?
9 lutego 2022
Dzień Bezpiecznego Internetu to doskonała okazja do tego, by dowiedzieć się jak troszczyć się o dzieci w cyfrowym świecie. W czasach pandemii dzieci i młodzież spędzają przed ekranami wiele godzin, chociażby ze względu na lekcje online. Dzień Bezpiecznego Internetu, obchodzony 8 lutego, to dobry moment na przyjrzenie się tematom trudnym – takim jak nadużywanie ekranów i szukanie pomysłów jak szkoła może wesprzeć w tym aspekcie rodziców. Może temu pomóc poradnik dla nauczycieli i rodziców przygotowany przez Fundację Orange i Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) to europejska inicjatywa, która koncentruje się na problemie bezpieczeństwa online oraz na promocji wartościowego korzystania z internetu. Organizatorem wydarzenia w Polsce jest instytut NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Fundacja Orange jest partnerem DBI, to właśnie z jej inicjatywy powstał poradnik dla rodziców i nauczycieli „Nadużywanie ekranów przez dzieci i młodzież”. Publikacja zawiera konkretne wskazówki dla szkół i opiekunów i prowadzi ich od diagnozy problemu po rozwiązania i miejsca w których można uzyskać wsparcie.
Internet, dzieci a pandemia COVID-19
Pandemia nie ułatwia kontroli czasu spędzonego online. Ten prosty i codzienny dostęp do sieci to zwiększone ryzyko kontaktu ze szkodliwymi treściami, podejmowanie ryzykownych zachowań, czy zachwianie zdrowej równowagi między czasem spędzanym online i offline. Właśnie w tych kontekstach specjaliści zwracają uwagę na zjawisko problemowego używania Internetu (PUI), czy nawet na uzależnienie od technologii. Z badań przeprowadzonych w 2019 roku przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, wynika, że wśród polskich nastolatków w wieku 12-17 lat PUI występuje u 11,9%, z czego 11,4% to osoby z częściowymi objawami PUI, a 0,5% – z nasilonymi objawami PUI. Zanim wybuchła pandemia, NASK alarmował, że aż 30% nastolatków rezygnuje z obowiązków szkolnych na rzecz korzystania z sieci (2016).
– W trudnym czasie pandemii, gdy wciąż okresowo wraca edukacja zdalna, a internet pozwala podtrzymywać kontakty z rówieśnikami, to ważne, żeby być uważnym, rozmawiać z dzieckiem, zwracać uwagę na to co, jak długo i z kim robi w sieci. Bardzo łatwo przeoczyć pierwsze niepokojące sygnały uzależnienia od ekranów. Ważne jest także, żeby szkoła i rodzice wspierali się. W publikacji można znaleźć konkretne wskazówki co robić, gdzie szukać pomocy i co jest ważne, żeby dzieci korzystały z technologii w sposób zrównoważony i bezpieczny – mówi Krzysztof Kosiński, koordynator programu MegaMisja z Fundacji Orange.
Czerwona lampka – jakie sygnały powinny zacząć niepokoić?
Czy trzy godziny przed ekranem dziennie, to już ten moment, kiedy należy podnosić alarm? Jak wskazują eksperci, czas nie powinien być głównym wyznacznikiem.
Znakiem ostrzegawczym może być negatywny wpływ czasu spędzanego w sieci na codzienne funkcjonowanie dziecka. Objawem jest najczęściej rezygnacja z dotychczasowych zainteresowań i aktywności offline, a nawet pogarszające się relacje z najbliższymi i słabsze wyniki w nauce.
Długotrwałe przebywanie przed ekranami niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji dla rozwoju i zdrowia najmłodszych min. problemy ze wzrokiem, snem, koncentracją uwagi, agresja, czy trudności w relacjach społecznych.
Edukacja cyfrowa w szkołach
Wsparciem dla rodziców, na których w głównej mierze spoczywa odpowiedzialność za zdrowe nawyki cyfrowe dzieci i młodzieży, może być szkoła. Nauczyciele, dzięki edukacji zdalnej, są teraz jeszcze bliżej tego problemu. Często to oni jako pierwsi zauważają niepokojące symptomy. I to oni mogą podjąć działania profilaktyczne. W ich przeprowadzeniu pomagają programy edukacyjne – MegaMisja i #SuperKoderzy, przygotowane przez Fundację Orange.
– Obie nasze inicjatywy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobywają kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów. To doskonały patent na przeprowadzenie angażujących lekcji, pokazujących jak w wartościowy sposób użyć technologii i połączyć ją z działanie offline – wskazuje Krzysztof Kosiński. / Materiał np. informacji prasowej Orange.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
Promocja na internet na święta od Play. 1 Gb/s lub 5 Gb/s na rok bezpłatnie
Internet, dzieci a pandemia COVID-19…
Serwisy streamingowe coraz ważniejsze w strategii operatorów komórkowych
Internet, dzieci a pandemia COVID-19…
Nie masz internetu 5G w Orange? Nie szkodzi. Operator zadecydował, że już masz
Internet, dzieci a pandemia COVID-19…
Najnowsze artykuły
Światłowód 1 Gb/s z TV4K w Netii – z dodatkami! – można mieć za 110 zł miesięcznie
Internet, dzieci a pandemia COVID-19…
SIMulator internet od T-Mobile, czyli właściwie… co? Oto, jak działa w praktyce
Internet, dzieci a pandemia COVID-19…
W T-Mobile internet mobilny bez limitu szybkości. Kto może z tego skorzystać?
Internet, dzieci a pandemia COVID-19…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!