Aktualności

Lekcja: Enter. Orange pokazuje, jak efektywna może być nauka zdalna

nauka zdalna Orange

Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w szkoły marzeń – wskazuje Orange. Fundacja, która działa przy tym operatorze komórkowym przyznaje: pandemia wywróciła edukację do góry nogami. Stąd tak ważny jest sprawny i szybki internet. 

Okres nauki zdalnej otworzył wielu nauczycieli na zdobywanie cyfrowych kompetencji, ale  pokazał, że nadal potrzebują szkoleń w tym zakresie. Po raz pierwszy nauczyciele musieli tak mocno wejść w cyfrowy świat swoich uczniów. Najnowszy raport „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?” pokazuje, jak czerpać z tych doświadczeń, żeby tworzyć nowoczesną szkołę, gotową na wyzwania powodowane pandemią i szybkim rozwojem technologii. Pomóc w tym mogą bezpłatne szkolenia dla nauczycieli w projekcie „Lekcja:Enter”, któremu przewodzi Fundacja Orange.

Julien Ducarroz, prezes Orange Polska, zauważa:

Pandemia COVID-19 pokazała, że w edukacji nie możemy obejść się bez technologii. Ważne są kompetencje, zaprzyjaźnianie dzieci z cyfrowym światem, wspieranie nauczycieli w poznawaniu go i nabieraniu w nim większej swobody. A w czasach kryzysowych – również powszechny dostęp do internetu i przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Jak podkreśla Orange, pandemia wywróciła edukację do góry nogami. Część uczniów nie miała możliwości udziału w lekcjach online z powodu braków sprzętowych. Na popularności zyskał smartfon z dostępem do internetu – połowa młodych używała go, aby uczestniczyć w zajęciach. Kłopoty z opanowaniem technologii mieli i ci doświadczeni, i młodzi stażem pedagodzy. 

Czy polskie szkoły są gotowe na edukację przez internet?

Krótko po przejściu na zdalne nauczanie 45% z nauczycieli oceniło swoje przygotowanie do tego jako małe lub umiarkowane. Pod koniec tego okresu 45% określiło swoje umiejętności już jako dobre, 39% jako bardzo dobre. Co drugi nauczyciel przyznał, że bardziej kreatywnie niż wcześniej korzystał z narzędzi cyfrowych (nagrywał filmiki, robił cyfrowe notatki, prezentacje multimedialne). Stwierdzili, że znają dzięki temu więcej nowych i ciekawych zasobów do pracy z uczniami. Z 7% do 29% wzrosła liczba tych, którzy „co najmniej często” publikują materiały do lekcji na stronie internetowej lub blogu.

Edukacja zdalna w internecie

Wnioski te pochodzą z raportu „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?”, który został premierowo zaprezentowany 15 października na konferencji online Fundacji Orange pod hasłem ”Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Badanie przeprowadzili wspólnie  Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg, we współpracy z Fundacją Orange. Autorzy dają swoje rekomendacje co do przyszłości nauczania. Polecają m.in., żeby w przygotowaniu zajęć uwzględniać indywidualne potrzeby i sposoby, w jakie dany uczeń przyswaja wiedzę. Proponują odejście od „zlecania” zadań uczniom na rzecz inspiracji, przedstawiania ciekawych materiałów, a także pracę opartą na projektach grupowych czy wspólnym rozwiązywaniu problemów. Zwracają też uwagę na konieczność wsparcia nauczycieli w rozwijaniu cyfrowych kompetencji.

Jak prowadzić szkołę w nauczaniu zdalnym?

Podczas konferencji online eksperci edukacyjni komentowali wyniki badania pod kątem tego, jak wykorzystać doświadczenie zdalnej nauki i przekuć je w sukces szkoły w przyszłości. Potrzeba jest metodyki nauczania zdalnego, włączenia nowych technologii w edukację tak, aby zajęcia były ciekawe. Dlatego też już teraz Oktawia Gorzeńska, ekspertka ds. cyfryzacji w edukacji, doceniła tych nauczycieli, którzy szukali innowacji i sposobów na ciekawe lekcje. Zwróciła uwagę na to, że w szkole potrzeba elastyczności a nie nastawienia na wyniki. Ważne jest przede wszystkim to, jakiego młodego człowieka chcemy „spotkać w przyszłości” jako osobę dorosłą. Jowita Michalska, Founder & CEO of Digital University, zaapelowała do rodziców, by byli świadomi i odpowiedzialni w uzupełnianiu kompetencji dzieci m.in. z edukacji języka przyszłości czyli programowania. Dla Ewy Radanowicz, prezes Stowarzyszenia Kierunek Nowa Edukacja, szkoła marzeń to miejsce, w której nauczyciele i uczniowie mają dla siebie czas, zauważają się – to po prostu miejsce spotkań i dobrych relacji.

Nota metodologiczna badania

Badania zostały przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli i rodziców między 12 maja a 12 czerwca 2020 roku. Autorami badania oraz publikacji są: dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (AGH w Krakowie/PTEM), dr Grzegorz D. Stunża (Uniwersytet Gdański/PTEM), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (UAM w Poznaniu/PTEM), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański/Fundacja Dbam o Mój Z@sięg) oraz Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Z@sięg). Publikacja powstała jako wynik współpracy Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Orange i Fundacji Dbam o Mój Z@sięg. Badanie było realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Przebadano trzy grupy z tych samych środowisk szkolnych – uczniów od klasy 6 do końca szkoły ponadpodstawowej (z wyłączeniem maturzystów), ich rodziców i opiekunów oraz nauczycieli. / Materiał np. informacji prasowej Orange

lte internet

Lubisz nasze treści? Bądź na bieżąco z Panem Wybierakiem

Zapisz się na nasz newsletter i polub profil Pana Wybieraka na Facebooku. Dostaniesz od nas – od czasu do czasu; my też nie cierpimy spamowania skrzynki 😉 – to, co ciekawe w branży internetu, telewizji i telefonii komórkowej. Będzie tylko to co ciekawe i wartościowe: analizy, komentarze, poradniki, które pomogą Ci m.in. efektywniej korzystać z technologii. Sporadycznie otrzymasz też informacje o ciekawych promocjach dostawców internetu, TV i telefonii – warto być na bieżąco, by później … zaoszczędzić.

Ocena

Podziel się:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Najnowsze artykuły

Ile urządzeń można podłączyć pod domowe Wi-Fi?

Choć szybkość internetu rośnie – i dobrze! – wzrasta też ilość urządzeń, które korzystają z Wi-Fi w domu czy mieszkaniu.

Ergonomiczne myszki – hit czy kit? Czy lepsze niż tradycyjne?

Sporo czasu spędzasz przed komputerem? Zauważyłeś, że od pewnego czasu coraz częściej dokucza Ci uczucie sztywności…

Radio internetowe to przyszłość. Jak działa i które wybrać?

Radio docierające przez antenę to już przeżytek. Dziś standardem stają się odbiorniki, które wykorzystują do tego internet.

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas