Artykuły

Cyfrowa telewizja naziemna to… przeżytek

dvb Internet kablówki multipleks operatorzy telewizyjni Telewizja telewizja cyfrowa telewizja kablowa telewizja naziemna

Tak sądzą Szwajcarzy, którzy na rok 2019 zaplanowali definitywny koniec emisji w technologii cyfrowej DVB-T. Rynek przejmuje internet, a mocna pozostaje pozycja kablówek z kanałami klasy premium. I podobne wyniki daje analiza DVB-T przeprowadzona w Polsce.

Przypadek szwajcarski jest ciekawy w kontekście widocznego całkiem niedawno trendu do pełnego uwolnienia dostępu do telewizji. Klienci – jak widać – oczekują jednak klasy premium; nie starcza już im sam dostęp do kanałów, bo są skłonni płacić za lepszą jakość, ciekawszy content, bardziej wartościowe programy.

Jak wygląda to w przypadku Szwajcarii? SRG, publiczny nadawca telewizyjny zaplanował zakończenie emisji cyfrowej telewizji naziemnej na początek czerwca 2019 r. To efekt popularności – a raczej jej braku – tego rozwiązania w kraju. Z oferty korzysta zaledwie… niespełna 2 proc. gospodarstw domowych. To za mało, by cały projekt miał sens. Szwajcarzy zamiast swobodnego dostępu do publicznych kanałów bardziej cenią sobie ofertę programową przy wykorzystaniu anten satelitarnych oraz sieci kablowych i platform internetowych. Treści, jakie dostępne były poprzez cyfrową sieć naziemną okazały się za mało konkurencyjne w porównaniu do tego, co oferują komercyjni operatorzy.

Czy telewizja naziemna w Polsce ma sens?

Podobny problem widoczny jest w Polsce. Pracownia badawcza Wavemaker, analizując ponad 1 tys. gospodarstw domowych pod kątem dostępu do telewizji naziemnej wskazuje, że do programów, z których zrezygnowano by najchętniej są TV Trwam, Polo TVTVP1. W ofercie multipleksowej cenione są kanały, które w porównaniu do pozostałych stawiają na treści oryginale – np. Nowa TV.

Polacy, pytani o to jakie kanały telewizyjne widzieliby najchętniej na multipleksie wymieniają te, które w sieciach kablowych należą do opcji premium. To przede wszystkim HBO oraz Canal+. Oczekiwania obejmują również szeroki pakiet kanałów sportowych – od Eurosportu po Polsat Sport czy Eleven Sports. Co ciekawe, gdyby doszło do usunięcia z telewizji naziemnej największych graczy, według badania Polacy najbardziej odczuwaliby brak PolsatuTVN. Kanały TVP okazują się ważne dla zaledwie… 17 proc. badanych.

Ciekawe wnioski dla operatorów

Z badania – ale i chociażby decyzji Szwajcarów – płyną wartościowe wnioski dla polskich sieci kablowych. Pada powoli mit, którego obawiano się wraz z uruchomieniem telewizji naziemnej. Choć w polskim przypadku niesie za sobą całkiem rozbudowany pakiet kanałów, dla tysięcy odbiorców niezmiennym źródłem sygnału pozostają kablówki. Oferując treści szersze, ciekawsze oraz bardziej wyspecjalizowane, UPC, Vectra czy Multimedia nadal będą mocne rynkowo. Widać to chociażby po nieobecnym na multipleksie kanale informacyjnym TVN24. Dostępny jest w kablówkach – tymczasem badania wskazują, że to najchętniej oglądany w Polsce kanał stricte informacyjny.

Polscy klienci nadal są skłonni zapłacić za sygnał z sieci kablowej – pod warunkiem, że dostęp ten zapewni coś więcej niż materiały proponowane przez multipleksy. Według badań PBS DGA z ub. roku, kablówki na codzień używa 37 proc. osób oglądających telewizję. Co ciekawe, z tradycyjnych anten korzysta nadal ok. 30 proc. Na podobnym poziomie, 28 proc., jest odsetek klientów telewizji satelitarnej. Opcja cyfrowa naziemna dotyczy zaledwie 3 proc. Jeśli szukać zagrożeń dla operatorów, nie będzie więc nim telewizja naziemna, a rozbudowywana i rozwijająca się telewizja internetowa.

Ocena

Podziel się:

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
ketropawelkorchasses Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
hasses
Gość
hasses

Ludzie mają coraz więcej pieniędzy i pozwalają sobie na płatną telewizję. Stąd popularność HBO, Canal+ czy nawet Netflixa. A to co napisałeś w temacie jest prawdą – cyfrowa telewizja szybko stanie się przeżytkiem, bo ludzie mają swoje oczekiwania.

pawelkorc
Gość
pawelkorc

Ale z czego wynika zdziwienie? Normalna sprawa. Wszystko płynie, TV się rozwija, ale sądzę, że telewizory jako urządzenia stracą mocno na popularności gdzieś za 2-3 pokolenia. Na razie więcej jest takich domów, gdzie mają kilka telewizorów niż takich, gdzie mają jeden.

ketro
Gość
ketro

Ale takie są fakty. Od dawna jeśli ktoś chce mieć jakość to musi kupować kanały premium, a najwięcej do oglądania i tak jest w usługach typu HBO GO czy Netflix. Ale to wiadomo – jeden szuka sportu, inny seriali, a jeszcze innych całodniowych wiadomości. I tak to przecież wygląda od bardzo dawna.

Najnowsze artykuły

4 najlepsze antywirusy, z których skorzystasz za darmo

Darmowe antywirusy to doskonała alternatywa dla płatnych systemów bezpieczeństwa. Spełnią oczekiwania większości użytkowników i nie wiążą się…

T-Mobile uruchomił przedsprzedaż nowego iPhone 11

Przedsprzedaż iPhone 11 to tradycyjnie – jak przy wszystkich modelach Apple – spore emocje. Mimo wysokich…

Co dla rynku oznacza Netflix na Platformie Canal+

To już pewne: jeszcze tej jesieni Netflix trafi – zgodnie z nieoficjalnymi dotychczas zapowiedziami – pod logo…

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas