Płatna telewizja kusi Azjatów. W Europie to przeżytek
8 października 2019
Płatna telewizja ma przed sobą przyszłość, ale – co ciekawe – niekoniecznie na Starym Kontynencie. Analiza firmy Digital TV Research specjalizującej się w badaniach rynku telewizyjnego na świecie to sporo wniosków pokazujących, w jaką stronę idzie sektor TV, a przy okazji – internetu.
- Miliard osób – tyle korzystało z płatnej telewizji w 2018 r – to rekord
- Telewizja przez internet staje się popularniejsza niż satelitarna
- O ile płatna telewizja jest popularna w Azji, w Europie – traci na znaczeniu
Digital TV Research zapewnia analizy stanu rynku telewizyjnego w kilku wariantach. Kablówki, telewizja IPTV czy sygnał dostarczany przez satelitę – każdy z tych formatów badany jest w uwzględnieniu geogragicznym. Ostatnie podsumowanie analityków pokazuje, w jak zróżnicowanych kierunkach idzie płatna telewizja. O ile w Azji bije rekordy popularności, w Europie schodzi na drugi plan i jest wypierana przez internet.
Trudno jednak mówić o kryzysie, jaki miałby dotknąć telewizję premium. Liczba osób, które regularnie płacą za telewizję w skali roku wzrosła o 26 mln. Efekt to przekroczenie granicy miliarda użytkowników – liczba ta obejmuje abonentów kablówek czy osób płacących za TV przez satelitę lub internet. Warto jednak zwrócić uwagę na zmiany akcentów w całym sektorze rynku telewizyjnego.
Kablówki tracą klientów telewizji
Raport pokazuje, że choć kablówki to aż połowa całego rynku, następuje stopniowy odwrót od ich usług w dotychczasowej formie. Z jednej strony to efekt końca telewizji analogowej. Przy cyfryzacji coraz chętniej wybieramy – jako globalne społeczeństwo – dostęp do telewizji przez internet. Nie zmienia tego fakt, że operatorzy coraz częściej kuszą wariantami łączonymi obydwa dostępy. Oferty TV + internet są ciekawe, ale szczególnie dla młodszych odbiorców szybka sieć jest zdecydowanie ważniejsza niż dostęp do telewizji. Zmiany widać w liczbach. Jeszcze w 2009 r. cały sektor telewizji płatnej w zdecydowanej większości – aż 75 proc. – składał się z abonentów płatnych kablówek. Dziś to już połowa.
Dynamicznie rośnie grono osób, które wybierają telewizję przez internet. O ile w 2017 r. z takiego rozwiązania na świecie korzystało według danych Digital TV Research ok. 200 mln osób, dziś to znacznie więcej. Grono klientów IPTV to już prawie 257 mln.
Płatna telewizja w Europie inna od azjatyckiej
Ciekawą różnicę widać również w zachowaniu konsumentów telewizyjnej rozrywki. Płatna telewizja prawdopodobnie miałaby już fatalne wyniki popularności gdyby nie Azja. To ten kontynent napędził wzrost liczby użytkowników. Według szacunków, dzięki tej fali płatna telewizja w globalnej skali będzie rosła – zyska jeszcze więcej klientów właśnie z Azji. W samych Indiach w ciągu najbliższych pięciu lat ma przybyć ok. 29 mln odbiorców gotowych płacić za TV. Jednocześnie następować będzie spadek w Europie – szczególnie Środkowo-Wschodniej. Tu płatna telewizja przestaje być atrakcyjna tak, jak w przeszłości. Według szacunków analityków obecny pułap 82 mln subskrybentów z krajów centralnej Europy zmniejszy się w ciągu pięciu lat do 78 mln.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
Światłowód 1 Gb/s z TV4K w Netii – z dodatkami! – można mieć za 110 zł miesięcznie
Kablówki tracą klientów telewizji…
SIMulator internet od T-Mobile, czyli właściwie… co? Oto, jak działa w praktyce
Kablówki tracą klientów telewizji…
W T-Mobile internet mobilny bez limitu szybkości. Kto może z tego skorzystać?
Kablówki tracą klientów telewizji…
Najnowsze artykuły
Vectra uruchamia promocję na Black Week. Światłowód nawet połowę taniej
Kablówki tracą klientów telewizji…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!