Aktualności

Czas inwestować w internet. Nie ma wyjścia – klient kablówki się zmienia

Internet kablówki Multimedia Polska telewizja internetowa Vectra

Nie ma już cienia wątpliwości – Polska to kolejny kraj, gdzie dobitnie widać spadek widowni telewizyjnej. Dynamiczny jest z kolei wzrost grupy, którą określić można jako “widownia online”.

Dynamikę zmian na rynku internetowo-telewizyjnym badał w połowie 2019 r. CBOS. Wnioski nie pozostawiają złudzeń – już ponad połowa użytkowników internetu ogląda telewizję, seriale i inne formaty w trybie online. Jeśli przyjąć, że wspomniane 56 proc. użytkowników sieci wybiera multimedia właśnie w ten sposób, można uznać, że to już około ⅓ mieszkańców kraju. Klient kablówki jest coraz bardziej internetowy, a coraz mniej – telewizyjny.

Kto wybiera internet zamiast telewizji

Jaki jest profil osób, które stopniowo odchodzą od klasycznej telewizji, by sięgnąć po jej internetowy odpowiednik? Tu widać najbardziej, dlaczego operatorzy sieci kablowych robią co mogą – jak np. Multimedia Polska łącząca ofertę z HBO GO czy marki pakietujące się z Netflixem – by w miarę bezstratnie przejść przez transformację rynkową. 

Przeciętny (tele)widz internetowy jest przede wszystkim młody. Odsetek osób deklarujących regularne oglądanie produkcji wideo przez internet, a będących w wieku 18-24 lata jest imponujący. W Polsce to już niespełna 80 proc. Ta grupa będzie priorytetem firm na lata. Stąd tak duży nacisk skostniałych nieco marek rynku telekomunikacyjnego, by ukierunkować się zdecydowanie bardziej na internet. Badania CBOS pokazują dobitnie kluczową zależność, którą pod uwagę wziąć muszą firmy zapewniające internet czy telewizję kablową. Druga z tych ofert to domena już wyłącznie osób relatywnie starszych – powyżej 50 roku życia. Warto jednak zauważyć, że i w tym przypadku odsetek klientów wybierających telewizję przez internet wcale nie jest niski – to ok. 40 proc.

Przychody nadal z usług telewizyjnych

Rewolucji rynkowej nie widać jeszcze w strukturze przychodów, jakie prezentują firmy dostarczające internet czy kablówkę. Według np. danych, które opublikowała Vectra, przychód ze sprzedaży usług telewizyjnych jest ponad dwa razy większy niż z internetu. To 489 mln wobec 214 mln zł. Jednak już dynamika wzrostu liczby osób korzystających z sieci znajduje się na lepszym poziomie (6,6 proc. wobec 3,8 proc.). Podobne zjawisko można zauważyć w zestawieniu, jakie przedstawiła inna spółka oferująca telewizję i internet – Multimedia Polska. Ona również charakteryzuje się nadal ponad dwukrotną różnicą przychodów pomiędzy usługami TV a sieciowymi.

Efekt kanałów premium w TV

Szczególny wpływ na wyniki sprzedaży telewizji mają cyfrowe kanały premium – płatne, ale budzące wśród klientów coraz większe wątpliwości. W sytuacji, gdy HBO przechodzi do internetu i opcji HBO GO, niezmienne zasoby umożliwia Netflix, w tle znajduje się Hulu czy Amazon, a na swój projekt czeka Disney, przeciętnemu odbiorcy wkrótce zabraknie czasu na typową kablówkę. Dodatkowo można zadać sobie pytanie, czego będzie tam szukał. Szczególnie w sytuacji, gdy sami nadawcy umożliwiają oglądanie programów w trybie online. Tak robi np. TVN zapewniając w sieci płatny dostęp do TVN24.

Im większe będzie dążenie nadawców do zaangażowania w sieci, tym bardziej proporcje przychodów zaczną się odwracać. Dodatkowo wziąć trzeba pod uwagę czynnik starzejącego się społeczeństwa. Za kilkanaście lat obecni klienci nadal cenić będą usługi TV. Jednak rynek zdominują ci, którzy dziś przyzwyczajają się do dobrodziejstw jakie daje internet. Klient kablówki będzie oczekiwał nie ponad 100 programów i szerokiej grupy HD czy 4K. Będzie liczył na szybki, niezawodny internet, bo treści dobierze sobie z niego sam – bez tak dużego pośrednictwa ze strony operatora.

oferty internet telewizja
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Najnowsze artykuły

ranking telewizja online

Telewizja online: TV przez internet – ranking ofert (05/2024)

Telewizja internetowa postrzegana jest jako alternatywa dla kablówki – w odbiorze jest zaskakująco prosta i bezproblemowa. Wystarczy mieć TV…

Ranking Internetu wg Panwybierak.pl

Internet – ranking ofert i operatorów (05/2024)

Ranking internetu na dzień 01.05.2024 r. to kompleksowe zestawienie najciekawszych aktualnie ofert na rynku. Regularna aktualizacja danych…

telewizja+internet oferty operatorów ranking

Telewizja z internetem – ranking ofert operatorów (05/2024)

Ranking dostawców telewizji z internetem pokazuje najciekawsze zdaniem naszych analityków propozycje firm zapewniających pakiety takich usług.

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska