Rozwiązanie umowy z operatorem. Nowy sposób: SMS i e-mail
27 maja 2020
Zmiana operatora internetu, telefonii czy telewizji – lub innych usług telekomunikacyjnych – będzie wymagała zdecydowanie mniej formalności. Zapisy, które uwzględnia Tarcza 3.0, zestaw regulacji wprowadzany w związku z pandemią koronawirusa wpłynie również na to, jak rozwiązać umowę z firmą zapewniającą usługi sieciowe czy TV.
Zapisy Tarczy 3.0 regulują nowe sposoby rozwiązania umowy z dostawcami usług. Jednocześnie nakładają na nich kolejne obowiązki w zakresie automatyzacji kontaktu z klientami, którzy chcą pożegnać firmę X i np. związać się z innym podmiotem. Założenie sprowadza się do jednego – minimalizacji formalności, maksymalnego ułatwienia rozwiązania umowy oraz przeniesienia tej formy do kontaktu elektronicznego.
Jak rozwiązać umowę z operatorem według nowych przepisów?
Zgodnie z zapisami, które wprowadzono w ustawie z 14 maja 2020 r. powstaje możliwość rozwiązania umowy w formie dokumentowej. Ona obowiązywała dotychczas wyłącznie podczas zawierania umów na odległość. Po zmianie prawa, forma ta będzie aktualna także przy ich rozwiązaniu.
Na czym polega rozwiązanie umowy w formie dokumentowej? Kluczowe jest tu odejście od obowiązku złożenia podpisu na dokumencie umowy. Prawo dopuszcza więc formę złożenia tzw. oświadczenia woli. Musi mieć on formę dokumentu, który pozwala na ustalenie osoby odpowiedzialnej za złożenie oświadczenia. W efekcie taki sposób na rozwiązanie umowy może sprowadzać się do prostych formatów komunikacji elektronicznej:
- rozmowy telefonicznej, która jest nagrywana przez operatora
- SMS od nabywcy usług na numer wskazany przez firmę
- e-mail zapisujący się z założenia na serwerze odbiorcy.
Co ważne: jeśli dany operator zawarł z klientem umowę w takiej formie – a przecież stały się one standardem – musi również zaakceptować obecnie fakt, że także rozwiązanie umowy nastąpić może właśnie w ten sam sposób. W efekcie, by zmienić operatora kablówki nie trzeba wybierać się do biura obsługi abonentów lub robić oświadczenie o rezygnacji z usług. W pełni wystarczy do tego kontakt telefoniczny lub wysłana wiadomość elektroniczna.
To na rynku wprowadzi sporo zmian – szczególnie w kontekście tego, że kablówki na osiedlach czeka ostra rywalizacja o klientów.
Czy rezygnacja z usługi internetu, telefonii lub telewizji będzie potwierdzona?
Bezwzględnie tak. Nowe zapisy zawarte w Tarczy 3.0 z maja 2020 r. sprawiają, że to operatorzy internetu, telewizji i telefonii będą mieli obowiązek zadbać o potwierdzenie przyjęcia rezygnacji. Firma musi to zrobić mając do dyspozycji dwa sposoby:
- telefonicznie – rejestrując informację potwierdzającą przyjęcie rezygnacji z usług
- SMS-em na nr telefonu podany przez klienta.
Dodatkowo operatorzy mają dwa tygodnie od przyjęcia wypowiedzenia na dodatkowe potwierdzenie rezygnacji, które zostanie utrwalone na trwałym nośniku.
Koniec z niespodziewanym przejściem na umowę na czas nieokreślony
Zmieniają się również regulacje tego, co mogło ostatnio szczególnie drażnić klientów – niespodziewanej zmiany umowy zawartej na np. 2 lata na czas nieokreślony. Po wygaśnięciu tej pierwszej klienci często nie zauważali, że status relacji z operatorem się zmienił (co mogło się np. wiązać ze zmianą cennika usług). Obecnie operatorzy internetu, telewizji i telefonii będą musieli poinformować klienta o przejściu na umowę na czas nieokreślony – powinni to zrobić nie później niż na miesiąc przed zakończeniem pierwotnej umowy.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
Najnowsze artykuły
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!