Zakupy online, e-mail, bank przez internet – oto sieciowe priorytety Polaków
6 grudnia 2020
Cyfryzacja życia społecznego na dobre weszła w naszą codzienność. Bardzo ciekawe wyniki pokazuje analiza raportu “Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Opracowanie cytowane obszernie przez Orange pokazuje, jak istotny stał się dla nas szybki i stabilny internet – stacjonarny i mobilny.
Internet – jak pokazuje raport – jest wykorzystywany najczęściej do takich zadań jak:
- zakupy online (85%),
- e-mail (84%),
- bankowość przez internet – w tym mobilna (79%)
- komunikatory używane do celów prywatnych (78%)
- media społecznościowe (77%).
Orange w materiałach prasowych przytacza jednak kilka równie ciekawych kwestii:
Co piąty badany deklaruje, że wie sporo o 5G i sztucznej inteligencji (22%), 35% interesowało się zabezpieczeniami biometrycznymi. 2/3 przyznaje, że jedynie słyszało o autonomicznych pojazdach czy zastosowaniach robotów w przemyśle. Aż 62% nigdy nie spotkało się z pojęciem blockchain.
Niemniej jednak nie ma wątpliwości – internet przejął sporą część naszej codzienności. I ma jeszcze szersze możliwości rozwoju.
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni
Raport Orange wskazuje na różnice… płci: Dr Dominika Kaczorowska-Spychalska komentuje:
Polki wyprzedzają męską część społeczeństwa w robieniu zakupów online (88% : 82%), bankowości internetowej (82% : 76%) czy komunikatorów internetowych w celach prywatnych (83% : 74%). Biją też na głowę Polaków w korzystaniu z mediów społecznościowych (85% : 69%)
Orange dodatkowo wskazuje:
Dużo bardziej są też zainteresowane poradami medycznymi online i szeroko rozumianymi usługami w zakresie telemedycyny, na które wskazała co czwarta respondentka w tej grupie.
Mężczyźni wykazują większe zainteresowanie zakupem ubezpieczeń online, rozwiązaniami w zakresie smart home, stwarzającymi możliwość sterowania poszczególnymi systemami i sprzętami za pośrednictwem urządzeń mobilnych oraz dronami. Panowie są za to dużo bardziej przekonani, że znają się na nowych technologiach. W takich zagadnieniach jak 5G, robotyzacja, pojazdy autonomiczne czy sztuczna inteligencja niemal dwa razy częściej, w porównaniu do kobiet, uważają się za znawców tematu.
Zaawansowanie technologiczne a internet
Jeden na czterech badanych deklaruje, że interesuje się nowinkami ze świata technologii, chętnie je testuje i korzysta z cyfrowych rozwiązań. Ta grupa najczęściej korzystała z mediów społecznościowych (83%), i rozwiązań chmurowych (67%). Częściej niż pozostałe sięgała też po komunikatory internetowe w celach zawodowych (64%), rozwiązania biometryczne (57%), inteligentne urządzenia monitorujące stan zdrowia (smartwatche, opaski fitness itp.) (51%), ubezpieczenia online (47%) i rozmawiała z chatbotami (43%). Ta grupa nieco częściej niż pozostali uczestnicy badania ufa naukowcom i odkryciom naukowym, na co zwraca uwagę dr hab. Janusz Reichel, prof. UŁ. Co ciekawe, różnica nie jest jednak zbyt duża.
Etyczne dylematy technologii
Zrealizowane badanie szeroko przygląda się zagadnieniom etyki w kontekście cyfrowych technologii. Wskazuje, że użytkownicy technologii obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo swoich danych i zasobów, które udostępniają za jej pomocą oraz o to, czy przekazywane dane będą wykorzystywane właściwie i zgodnie z ich zamierzeniami. Jednocześnie, spora grupa badanych przyznaje, że chciałaby mieć pewność, że projektowane i uruchamiane rozwiązania cyfrowe nie będą ich dyskryminowały. Dostrzegalna jest potrzeba większej przejrzystości i otwartości ze strony cyfrowych graczy. Wątpliwości etyczne budzą przede wszystkimi manipulowanie informacjami (69% badanych), gromadzenie, agregowanie i handel danymi o zachowaniach online (63%) oraz ograniczenie prywatności związane z rozwojem systemów monitoringu (58%).
Konkretne obawy etyczne dotyczące korzystania z nowoczesnych technologii najmocniej zgłasza grupa „zaawansowanych technologicznie”. Ponad 80% z nich uważa za niewłaściwe manipulowanie informacjami w Internecie, handel danymi czy monitorowanie ich aktywności w sieci, np. w celu spersonalizowania reklam. Ponad 70% boi się bycia manipulowanymi.
Więcej informacji o kondycji wiedzy i stosunku Polaków i Polek do nowych technologii można znaleźć w raporcie „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Jest on efektem współpracy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Orange Polska i obejmuje wyniki badań w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomość i zakres korzystania z technologii, obawy oraz wątpliwości etyczne związane z technologią a także odpowiedzialność i bezpieczeństwo w świecie technologii. / Materiał np. informacji prasowej Orange.
Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły
W Play idzie nowe. Play Box TV zamiast dotychczasowych dekoderów
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Vectra uruchamia promocję na Black Week. Światłowód nawet połowę taniej
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Światłowód 1 Gb/s z TV4K w Netii – z dodatkami! – można mieć za 110 zł miesięcznie
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Najnowsze artykuły
Masz szybki internet? Uważaj. Jesteś na prostej drodze do otyłości
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Telewizja na smartfonie – jak oglądać TV przez internet na telefonie?
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Zmiana dostawcy internetu? Nowego operatora chce coraz więcej Polaków
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!