Zakupy online, e-mail, bank przez internet – oto sieciowe priorytety Polaków
6 grudnia 2020

Cyfryzacja życia społecznego na dobre weszła w naszą codzienność. Bardzo ciekawe wyniki pokazuje analiza raportu “Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Opracowanie cytowane obszernie przez Orange pokazuje, jak istotny stał się dla nas szybki i stabilny internet – stacjonarny i mobilny.
Internet – jak pokazuje raport – jest wykorzystywany najczęściej do takich zadań jak:
- zakupy online (85%),
- e-mail (84%),
- bankowość przez internet – w tym mobilna (79%)
- komunikatory używane do celów prywatnych (78%)
- media społecznościowe (77%).
Orange w materiałach prasowych przytacza jednak kilka równie ciekawych kwestii:
Co piąty badany deklaruje, że wie sporo o 5G i sztucznej inteligencji (22%), 35% interesowało się zabezpieczeniami biometrycznymi. 2/3 przyznaje, że jedynie słyszało o autonomicznych pojazdach czy zastosowaniach robotów w przemyśle. Aż 62% nigdy nie spotkało się z pojęciem blockchain.
Niemniej jednak nie ma wątpliwości – internet przejął sporą część naszej codzienności. I ma jeszcze szersze możliwości rozwoju.
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni

Raport Orange wskazuje na różnice… płci: Dr Dominika Kaczorowska-Spychalska komentuje:
Polki wyprzedzają męską część społeczeństwa w robieniu zakupów online (88% : 82%), bankowości internetowej (82% : 76%) czy komunikatorów internetowych w celach prywatnych (83% : 74%). Biją też na głowę Polaków w korzystaniu z mediów społecznościowych (85% : 69%)
Orange dodatkowo wskazuje:
Dużo bardziej są też zainteresowane poradami medycznymi online i szeroko rozumianymi usługami w zakresie telemedycyny, na które wskazała co czwarta respondentka w tej grupie.
Mężczyźni wykazują większe zainteresowanie zakupem ubezpieczeń online, rozwiązaniami w zakresie smart home, stwarzającymi możliwość sterowania poszczególnymi systemami i sprzętami za pośrednictwem urządzeń mobilnych oraz dronami. Panowie są za to dużo bardziej przekonani, że znają się na nowych technologiach. W takich zagadnieniach jak 5G, robotyzacja, pojazdy autonomiczne czy sztuczna inteligencja niemal dwa razy częściej, w porównaniu do kobiet, uważają się za znawców tematu.
Zaawansowanie technologiczne a internet

Jeden na czterech badanych deklaruje, że interesuje się nowinkami ze świata technologii, chętnie je testuje i korzysta z cyfrowych rozwiązań. Ta grupa najczęściej korzystała z mediów społecznościowych (83%), i rozwiązań chmurowych (67%). Częściej niż pozostałe sięgała też po komunikatory internetowe w celach zawodowych (64%), rozwiązania biometryczne (57%), inteligentne urządzenia monitorujące stan zdrowia (smartwatche, opaski fitness itp.) (51%), ubezpieczenia online (47%) i rozmawiała z chatbotami (43%). Ta grupa nieco częściej niż pozostali uczestnicy badania ufa naukowcom i odkryciom naukowym, na co zwraca uwagę dr hab. Janusz Reichel, prof. UŁ. Co ciekawe, różnica nie jest jednak zbyt duża.
Etyczne dylematy technologii
Zrealizowane badanie szeroko przygląda się zagadnieniom etyki w kontekście cyfrowych technologii. Wskazuje, że użytkownicy technologii obawiają się przede wszystkim o bezpieczeństwo swoich danych i zasobów, które udostępniają za jej pomocą oraz o to, czy przekazywane dane będą wykorzystywane właściwie i zgodnie z ich zamierzeniami. Jednocześnie, spora grupa badanych przyznaje, że chciałaby mieć pewność, że projektowane i uruchamiane rozwiązania cyfrowe nie będą ich dyskryminowały. Dostrzegalna jest potrzeba większej przejrzystości i otwartości ze strony cyfrowych graczy. Wątpliwości etyczne budzą przede wszystkimi manipulowanie informacjami (69% badanych), gromadzenie, agregowanie i handel danymi o zachowaniach online (63%) oraz ograniczenie prywatności związane z rozwojem systemów monitoringu (58%).
Konkretne obawy etyczne dotyczące korzystania z nowoczesnych technologii najmocniej zgłasza grupa „zaawansowanych technologicznie”. Ponad 80% z nich uważa za niewłaściwe manipulowanie informacjami w Internecie, handel danymi czy monitorowanie ich aktywności w sieci, np. w celu spersonalizowania reklam. Ponad 70% boi się bycia manipulowanymi.
Więcej informacji o kondycji wiedzy i stosunku Polaków i Polek do nowych technologii można znaleźć w raporcie „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwań etycznych związanych z rozwojem technologii”. Jest on efektem współpracy Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Orange Polska i obejmuje wyniki badań w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomość i zakres korzystania z technologii, obawy oraz wątpliwości etyczne związane z technologią a także odpowiedzialność i bezpieczeństwo w świecie technologii. / Materiał np. informacji prasowej Orange.

Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Powiązane artykuły

SkyShowtime i Grupa Polsat Plus łączą siły. Ciekawa zmiana na rynku streamingowym
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…

Netia z wiosenną akcją promocyjną. Aż 19 kanałów TV bez żadnej dopłaty
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…

Rok bez abonamentu za światłowód i telewizję. Jak nowa oferta Orange zmienia reguły gry?
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Najnowsze artykuły

Ultraszybki światłowód od Netii z Wi-Fi 7. Jak działa szybki internet 2 Gb/s?
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…

Dark fiber, czyli nisza. Czym jest ta technologia i dlaczego o niej nie wiecie?
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…

Miejskie sieci światłowodowe kontra ogólnokrajowi operatorzy – co wybrać?
Kobiety aktywniejsze przez internet niż mężczyźni…
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!