Porady

Jak wybrać chmurę domową do archiwizacji danych?

dane w chmurze

Utrata danych – komu z nas nigdy się nie przydarzyła? Zdjęcia z rodzinnych wycieczek, które przepadły już kilka lat temu? Ogromne ilości danych, które straciliśmy w momencie, gdy komputer odmówił posłuszeństwa? A może numery telefonu, z którymi pożegnaliśmy się w momencie straty telefonu? Jeśli ktoś jeszcze nie poznał tego nieprzyjemnego uczucia, jakim jest utrata cennych informacji, ma szansę nigdy go nie poznać. Rozwiązanie jest bardzo proste – chmura domowa.

Chmura to nic innego jak odpowiednia archiwizacja danych. Jak to zrobić? Oczywiście przenosząc je do chmury. W ten sposób raz na zawsze zapomnisz o wszelkich płytach CD, pendrive’ach czy innych niewielkich urządzeń. One mają jedną wspólną cechę – lubią ginąć bezpowrotnie. Na szczęście w przypadku chmury nie ma takiego zagrożenia. Jak wobec tego wybrać chmurę do archiwizacji danych?

Stare (i bardzo zawodne) metody przechowywania danych

Podobno ludzie dzielą się na tych, którzy robią kopie zapasowe i na tych, którzy… będą je robić. Podstawowym, a przy tym najbardziej niezawodnym sposobem przechowywania danych, jest posiadanie minimum dwóch, a najlepiej trzech kopii zapasowych. W przypadku utraty jednego z nośników danych, nie narażamy się na ich całkowitą stratę – czekają bezpieczne w innym miejscu. Do niedawna bardzo popularnym sposobem przechowywania danych były płyty CD i DVD – owszem, przez całkiem długą chwilę metoda ta wydawała się dobra. Niestety płyty są bardzo podatne na uszkodzenia. Srebrna warstwa utlenia się z powodu mikrouszkodzeń, a po kilku latach płyta nie nadaje się do użytku. Dodatkowo większość nowoczesnych komputerów nie posiada już napędu CD, a stosunkowo niewiele osób decyduje się na jego zakup. W efekcie większość danych, które kilka lat temu nagraliśmy na płytach, właśnie tam pozostanie – i nie ujrzy ponownie światła dziennego.

Dyski były popularne, ale dziś ich znaczenie spadło

Do dyspozycji mamy również wszelkiego typu pendrive’y czy kart SD, jednak również te są bardzo zawodne. Z powodu niewielkich rozmiarów bardzo lubią się gubić. Lepszym pomysłem może być zakup przenośnego dysku twardego – jednak i ten nie jest pozbawiony wad. Wystarczy proste uszkodzenie mechaniczne czy błąd oprogramowania układowego, aby dane zostały bezpowrotnie utracone. Alternatywą może być posiadanie dwóch tego rodzaju dysków – ryzyko utraty danych będzie mniejsze, jednak nadal nie jest to najlepsze rozwiązanie. Jak wobec tego archiwizować dane, aby były bezpieczne?

Archiwizowanie danych w chmurze – rozwiązanie idealne?

Dostęp do internetu i postęp technologiczny sprawiają, że przechowywanie danych w chmurze staje się coraz bardziej popularne. Nie potrzeba tutaj gromadzenia niewielkich nośników danych – kopie plików przesyłamy do sieci, dzięki czemu mamy do niej dostęp przez cały czas, niezależnie od urządzenia, z którego korzystamy. Jak działa chmura? Firmy zajmujące się hostingiem wykorzystują do przechowywania plików wyspecjalizowane centra danych, często w formie rozproszonej. Zasoby znajdują się w rzędach potężnych szaf serwerowych, strzeżonych nie tylko przez ochronę, ale też przez szereg zaawansowanych zabezpieczeń. W większości przypadków automatycznie duplikują i rozsyłają dane po różnych miejscach, przechowując je w wysoce wyspecjalizowanych macierzach dyskowych. Użytkownik musi pamiętać jedynie swój login i hasło, aby w każdej chwili uzyskać dostęp do danych. Z pewnością jest to o wiele lepsze rozwiązanie niż przechowywanie danych na bardzo zawodnych urządzeniach – pamiętajmy, że nasz nowoczesny laptop również nie będzie „żył” wiecznie – dlatego warto regularnie przenosić wszystkie dane do chmury. Rodzi się jednak pytanie – jaką chmurę wybrać do archiwizacji danych?

Jaka chmura domowa do archiwizacji danych będzie najlepsza?

Wybór najlepszej chmury to kwestia indywidualna – niektórym wystarczy dysk Google, inni wybiorą Dropbox czy mniej znane chmury. Wybierając chmurę, należy zwrócić uwagę na trzy aspekty:

  • pojemność – im większa darmowa przestrzeń, tym lepiej. Gdy tej zabraknie, warto wybrać chmurę, gdzie cena jest najbardziej korzystna;
  • system płatności – ważne jest to, aby dany system rozpoznawał wykorzystywaną walutę. Pozwoli to na uniknięcie dodatkowych komplikacji – dotyczy to w szczególności firm, które zechcą uzyskać fakturę za skorzystanie z usługi. Należy też zwrócić uwagę na to, czy płatność pobierana jest raz w miesiącu czy może raz do roku;
  • bezpieczeństwo – dostawcy chmur w różny sposób chronią dane, które otrzymują. Przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z metodami przechowywania i ochrony danych, a także posiadanymi przez daną firmę certyfikatami (np. ISO 27018).

Osoby, które bardzo dbają o bezpieczeństwo danych, mogą zdecydować się na skorzystanie z dwóch rozwiązań jednocześnie – w szczególności jeśli przechowują w chmurze bardzo ważne dane. Niemniej jednak wykorzystanie jednej chmury wydaje się na tę chwilę wystarczające – ryzyko utraty danych praktycznie nie istnieje.

Najbardziej popularne dyski w chmurze – ile to kosztuje?

Bez wątpienia największą popularnością cieszy się dysk Google – na start otrzymujemy możliwość przechowywania 15 gigabajtów przestrzeni dyskowej gratis. Bez kłopotu umieścimy tam pliki tekstowe, filmy czy zdjęcia. Kiedy 15 GB okaże się niewystarczające, można dokupić dodatkową przestrzeń – 100 GB kosztuje mniej niż 10 złotych miesięcznie, a 200 GB – niecałe 14 złotych. Osoby, które mają większe zapotrzebowanie, mogą wybrać warianty 2 TB, 10 TB, 20 TB, a nawet 30 TB – w przypadku ostatniej opcji cena to 1400 złotych miesięcznie. Największą zaletą dysku Google jest oczywiście możliwość edycji online – wszystkie zmiany zapisywane są w czasie rzeczywistym. Dodatkowe korzyści, płynące z korzystania z dysku Google, to wygodny dostęp do danych, możliwość udostępniania ich rodzinie czy współpracownikom, a także wygodne grupowanie danych na pliki tekstowe, arkusze, prezentacje czy pliki dźwiękowe. Warto pamiętać o tym, że przestrzeń na dysku Google jest współdzielona z pocztą Gmail – z tego powodu przechowywanie dużej ilości starych maili może skutkować ograniczeniem przestrzeni dyskowej.

A co jeśli nie chmura domowa Google?

Kolejnym znanym rozwiązaniem jest Dropbox. Usługa ta oferuje bezpieczny backup danych oraz wygodny dostęp z dowolnego miejsca. Co bardzo ważne, Dropbox umożliwia logowanie się do jednego konta z wielu urządzeń, a opcji udostępniania danych jest tutaj naprawdę sporo. Darmowa przestrzeń to zaledwie 2 GB, dlatego Dropbox nie spodoba się osobom, lubiącym darmowe rozwiązania. Niemniej jednak każdy, kto ceni sobie bezpieczeństwo danych, może zyskać 1 TB przestrzeni za 99 euro rocznie.

iCloud to rozwiązanie dla osób, które pracują w środowisku urządzeń Apple. Platforma ta automatycznie tworzy kopie zapasowe danych ze wszystkich używanych urządzeń, a darmowa przestrzeń dyskowa to 5 GB. Osoby, które chcą rozszerzyć przestrzeń do 20 TB, zapłacą 10 euro miesięcznie.

Ciekawym rozwiązaniem jest również chmura domowa firmy Microsoft, czyli OneDrive. Podobnie jak w przypadku Dysku Google, Dropboxa i iCloud, OneDrive umożliwia dostęp do danych z dowolnego urządzenia. Ciekawą opcją jest możliwość łączenia się z chmurą przy pomocy dysku na komputerze, co umożliwia korzystanie ze zgromadzonych danych offline. Darmowa przestrzeń to 5 GB, a osoby, które zechcą rozszerzyć ją do 50 GB zapłacą niecałe 8 złotych miesięcznie. W przypadku większego zapotrzebowania można również zakupić 60 TB – cena to 43 zł miesięcznie.

Jak często archiwizować dane?

To, jak często robi się backup danych, jest kwestią bardzo indywidualną. Zaleca się jednak, aby archiwizować dane minimum raz w miesiącu – dzięki temu w razie awarii sprzętu straci się dane, zgromadzone w ciągu kilku tygodni. Dodatkowo warto robić kopie najważniejszych danych, takich jak dokumenty, umowy czy faktury. Dla przykładu osoby zajmujące się fotografią powinny robić kopie po każdej sesji – w myśl zasady, że przezorny zawsze jest ubezpieczony.

Wykorzystanie chmury do archiwizacji danych 

Archiwizacja danych  to nie tylko ogromny komfort, ale też konieczność. Obecnie nie istnieją lepsze rozwiązania, jeśli chodzi o gromadzenie i przechowywanie danych niż chmura domowa. Wszystkie metody, z których korzystaliśmy w czasie ostatnich kilku czy kilkunastu lat, okazały się zawodne. Z chmury korzystają zarówno zwykli użytkownicy internetu, jak i ogromne przedsiębiorstwa. Jeśli jeszcze nie przekonałeś się do chmury, najwyższa pora to zmienić – po co ryzykować utratę danych, skoro do dyspozycji użytkowników pozostaje tak wiele dysków w chmurze?

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

3 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska