Telewizja satelitarna w Polsce się kończy. Coraz chętniej wybieramy TV przez internet
7 lipca 2025

Rynek płatnej telewizji w Polsce się zmienia – światłowód zyskuje, satelita w odwrocie. Ale zaskoczeń, które widać analizując najnowszy raport UKE jest zdecydowanie więcej.
Z danych zaprezentowanych w „Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2024 roku” przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wynika, że dostępność usług płatnej telewizji wzrosła w Polsce o 1,3 punktu procentowego i objęła już 76,3 proc. gospodarstw. Najnowsza analiza pokazuje, że dominujący dotąd operatorzy satelitarni – tacy jak Polsat Box i Canal+ – tracą udziały, podczas gdy na znaczeniu zyskują gracze oferujący usługi przez światłowód, w tym Play i Vectra.
Z raportu UKE wynika, że liczba aktywnych użytkowników płatnej telewizji wzrosła w ciągu roku o 1,8 proc., osiągając poziom 11,1 mln. Mimo że telewizja satelitarna nadal pozostaje najczęściej wybieranym źródłem odbioru (41,8 proc.), tuż za nią uplasowała się telewizja kablowa (38,7 proc.), a udział rozwiązań IPTV wyniósł 19,3 proc. Cały segment odnotował wzrost wartości o 1,4 proc. względem roku 2023, osiągając poziom 6,9 miliarda złotych.
Internetowy streaming zjada klasyczną telewizję. I ma się coraz lepiej
W odróżnieniu od rynku amerykańskiego, gdzie tradycyjna telewizja traci masowo odbiorców na rzecz streamingu, polski rynek płatnej TV wykazuje stabilność. Jednocześnie jednak coraz większa część widzów zwraca się ku platformom typu Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, Max czy lokalnym ofertom streamingowym od Polsat Box Go i Canal+. Co istotne, do sprawnego działania tych usług wymagane jest szybkie i niezawodne połączenie internetowe, które zapewniają głównie operatorzy kablowi i światłowodowi.

Nie dziwi więc prognoza UKE mówiąca o dalszym spadku znaczenia satelity. Przedstawiciele Cyfrowego Polsatu przyznali niedawno, że odczuwają „pewną presję” ze względu na malejącą liczbę użytkowników TV satelitarnej. Udział tej spółki w rynku w 2024 roku spadł do 25,5 proc. z 26,8 proc. rok wcześniej i aż 28,1 proc. w 2022 r. Podobny trend dotknął Canal+, który z 19,5 proc. udziału w 2022 r. zszedł do 17,3 proc. w 2024.

Tymczasem operatorzy oferujący światłowód wyraźnie poprawili swoje wyniki. Play osiągnął w ubiegłym roku 17,5 proc. udziału w rynku (wzrost z 14,8 proc.), a Vectra – 11,2 proc., co oznacza zauważalny skok względem 8,2 proc. w 2023 i 8,1 proc. w 2022 roku. Na dość stabilnym poziomie utrzymuje się Orange Polska, które konsekwentnie rozwija ofertę IPTV – w 2024 roku firma miała 8,9 proc. rynku (rok wcześniej 8,7 proc., dwa lata wcześniej 8,8 proc.).
Telewizja satelitarna się kurczy. Tego trendu raczej nikt nie odwróci
Według szacunków UKE, w najbliższych latach udział telewizji satelitarnej spadnie z obecnych 41,8 proc. do 31,5 proc. w 2028 r. Równolegle wzrośnie znaczenie telewizji kablowej (z 38,7 proc. do 41,9 proc.) oraz IPTV, której udział ma zwiększyć się z 19,3 proc. do 26,4 proc.
Urząd opublikował również dane dotyczące przychodów operatorów z tytułu płatnej telewizji. W 2024 roku liderem był Canal+ z udziałem 25,8 proc., co stanowi niewielki spadek względem 25,9 proc. rok wcześniej i 26,2 proc. dwa lata temu. Kolejne pozycje zajęli: Cyfrowy Polsat (21,7 proc., wcześniej 22 proc. i 23,1 proc.), Play (15,2 proc., spadek z 16,4 proc.), Vectra (11,6 proc., wzrost z 8,0 proc. i 7,3 proc.) oraz Orange (6 proc., wcześniej 5,9 proc. i 5,8 proc.).
W strukturze przychodów nadal dominuje telewizja satelitarna, która w 2024 roku odpowiadała za 46,8 proc. wszystkich wpływów (rok wcześniej 49,6 proc., w 2022 r. – 50,7 proc.). Telewizja kablowa HFC wygenerowała 38,8 proc. przychodów (praktycznie bez zmian względem poprzednich lat), natomiast IPTV wygenerowało już 14,3 proc., wobec 11,6 proc. rok wcześniej i 10,5 proc. dwa lata temu.

Miłośnik wszystkiego, co związane z nowymi technologiami. Kiedyś konsultant w branży telko; dziś działający głównie w sferze oprogramowania, a przy okazji niezmiennie zafascynowany wszystkim, co dotyczy technologii mobilnych oraz znaczenia internetu w codzienności.
Najnowsze artykuły
Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%
Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów
To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!
Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!