Aktualności

Lekcja: Enter. Orange pokazuje, jak efektywna może być nauka zdalna

nauka zdalna Orange

Kompetencje cyfrowe mogą zmienić szkoły w szkoły marzeń – wskazuje Orange. Fundacja, która działa przy tym operatorze komórkowym przyznaje: pandemia wywróciła edukację do góry nogami. Stąd tak ważny jest sprawny i szybki internet. 

Okres nauki zdalnej otworzył wielu nauczycieli na zdobywanie cyfrowych kompetencji, ale  pokazał, że nadal potrzebują szkoleń w tym zakresie. Po raz pierwszy nauczyciele musieli tak mocno wejść w cyfrowy świat swoich uczniów. Najnowszy raport „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?” pokazuje, jak czerpać z tych doświadczeń, żeby tworzyć nowoczesną szkołę, gotową na wyzwania powodowane pandemią i szybkim rozwojem technologii. Pomóc w tym mogą bezpłatne szkolenia dla nauczycieli w projekcie „Lekcja:Enter”, któremu przewodzi Fundacja Orange.

Julien Ducarroz, prezes Orange Polska, zauważa:

Pandemia COVID-19 pokazała, że w edukacji nie możemy obejść się bez technologii. Ważne są kompetencje, zaprzyjaźnianie dzieci z cyfrowym światem, wspieranie nauczycieli w poznawaniu go i nabieraniu w nim większej swobody. A w czasach kryzysowych – również powszechny dostęp do internetu i przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

Jak podkreśla Orange, pandemia wywróciła edukację do góry nogami. Część uczniów nie miała możliwości udziału w lekcjach online z powodu braków sprzętowych. Na popularności zyskał smartfon z dostępem do internetu – połowa młodych używała go, aby uczestniczyć w zajęciach. Kłopoty z opanowaniem technologii mieli i ci doświadczeni, i młodzi stażem pedagodzy. 

Czy polskie szkoły są gotowe na edukację przez internet?

Krótko po przejściu na zdalne nauczanie 45% z nauczycieli oceniło swoje przygotowanie do tego jako małe lub umiarkowane. Pod koniec tego okresu 45% określiło swoje umiejętności już jako dobre, 39% jako bardzo dobre. Co drugi nauczyciel przyznał, że bardziej kreatywnie niż wcześniej korzystał z narzędzi cyfrowych (nagrywał filmiki, robił cyfrowe notatki, prezentacje multimedialne). Stwierdzili, że znają dzięki temu więcej nowych i ciekawych zasobów do pracy z uczniami. Z 7% do 29% wzrosła liczba tych, którzy „co najmniej często” publikują materiały do lekcji na stronie internetowej lub blogu.

Edukacja zdalna w internecie

Wnioski te pochodzą z raportu „Edukacja zdalna – co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?”, który został premierowo zaprezentowany 15 października na konferencji online Fundacji Orange pod hasłem ”Jutro w szkole. Szkoła jutra”. Badanie przeprowadzili wspólnie  Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundacja Dbam o Mój Z@sięg, we współpracy z Fundacją Orange. Autorzy dają swoje rekomendacje co do przyszłości nauczania. Polecają m.in., żeby w przygotowaniu zajęć uwzględniać indywidualne potrzeby i sposoby, w jakie dany uczeń przyswaja wiedzę. Proponują odejście od „zlecania” zadań uczniom na rzecz inspiracji, przedstawiania ciekawych materiałów, a także pracę opartą na projektach grupowych czy wspólnym rozwiązywaniu problemów. Zwracają też uwagę na konieczność wsparcia nauczycieli w rozwijaniu cyfrowych kompetencji.

Jak prowadzić szkołę w nauczaniu zdalnym?

Podczas konferencji online eksperci edukacyjni komentowali wyniki badania pod kątem tego, jak wykorzystać doświadczenie zdalnej nauki i przekuć je w sukces szkoły w przyszłości. Potrzeba jest metodyki nauczania zdalnego, włączenia nowych technologii w edukację tak, aby zajęcia były ciekawe. Dlatego też już teraz Oktawia Gorzeńska, ekspertka ds. cyfryzacji w edukacji, doceniła tych nauczycieli, którzy szukali innowacji i sposobów na ciekawe lekcje. Zwróciła uwagę na to, że w szkole potrzeba elastyczności a nie nastawienia na wyniki. Ważne jest przede wszystkim to, jakiego młodego człowieka chcemy „spotkać w przyszłości” jako osobę dorosłą. Jowita Michalska, Founder & CEO of Digital University, zaapelowała do rodziców, by byli świadomi i odpowiedzialni w uzupełnianiu kompetencji dzieci m.in. z edukacji języka przyszłości czyli programowania. Dla Ewy Radanowicz, prezes Stowarzyszenia Kierunek Nowa Edukacja, szkoła marzeń to miejsce, w której nauczyciele i uczniowie mają dla siebie czas, zauważają się – to po prostu miejsce spotkań i dobrych relacji.

Nota metodologiczna badania

Badania zostały przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli i rodziców między 12 maja a 12 czerwca 2020 roku. Autorami badania oraz publikacji są: dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH (AGH w Krakowie/PTEM), dr Grzegorz D. Stunża (Uniwersytet Gdański/PTEM), dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM (UAM w Poznaniu/PTEM), dr Maciej Dębski (Uniwersytet Gdański/Fundacja Dbam o Mój Z@sięg) oraz Magdalena Bigaj (Fundacja Dbam o Mój Z@sięg). Publikacja powstała jako wynik współpracy Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Orange i Fundacji Dbam o Mój Z@sięg. Badanie było realizowane w 34 szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Przebadano trzy grupy z tych samych środowisk szkolnych – uczniów od klasy 6 do końca szkoły ponadpodstawowej (z wyłączeniem maturzystów), ich rodziców i opiekunów oraz nauczycieli. / Materiał np. informacji prasowej Orange

lte internet
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Najnowsze artykuły

orange mapa

Internet do domu dla każdego. Orange obejmie nim 155 tys. domów

Orange Polska wybuduje sieci szerokopasmowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy W ramach naborów…

internet 5G w Plus

Ależ przyspieszenie! Internet 5G w Polsce pędzi coraz bardziej

Tempo rozwoju technologii 5G w Polsce znacząco przyspieszyło, szczególnie po niedawnym wdrożeniu nadajników działających na częstotliwości 3,6 GHz.

mesh internet

Jak zbudować domową sieć mesh? Nie jest to tak trudne, jak się wydaje

Zbudowanie domowej sieci mesh, choć wydaje się procesem złożonym, w rzeczywistości można je zrealizować systematycznie i efektywnie, podążając…

Porównaj najlepsze oferty operatorów
oszczędź nawet 50%

Pan Wybierak – bezpłatna porównywarka najlepszych ofert operatorów

Panwybierak.pl to porównywarka ofert dostawców Internetu, telewizji i telefonu. W jednym miejscu porównasz najlepsze oferty dostępne w Twoim budynku. Zamawiając na panwybierak.pl nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, ustalimy dla Ciebie dogodny i szybki termin bezpłatnej dostawy usług i umowy.

testimonial.author

To jedna z najbardziej kompletnych wyszukiwarek, z trafnym dopasowaniem ofert internetu, telewizji kablowej i telekomów do adresu zamieszkania, z której bardzo chętnie korzystają nasi czytelnicy – polecamy!

mobiRANK.pl
testimonial.author

Pan Wybierak to świetny serwis, dzięki któremu nie tylko poznałem wszystkie możliwe warianty instalacji internetu w moim miejscu zamieszkania, ale także odkryłem naprawdę tanią ofertę. Ogólnie - rewelacja!

Paweł z Krakowa

Mówią o nas

  • UKE
  • antyweb logo
  • speedtest logo
  • money logo
  • wirtualna polska